Material Design -muotokielen käyttäminen Web-sovelluksen suunnittelussa
Nahkala, Joonas (2018)
Nahkala, Joonas
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060314535
Tiivistelmä
Sovelluksen käyttökokemukseen vaikuttaa käyttöliittymään liittyvät käytettävyysongelmat. On tärkeää karsia käytettävyysongelmat käyttöliittymästä, jotta käyttäjän sovelluksen testaus ei jää lyhyeksi kokeiluksi.
Usein käytettävyysongelmat karsitaan kehittämällä uusia versioita sovelluksesta ja testaamalla ratkaisuja käyttäjillä, kunnes saadaan haluttu käytettävyyden taso. Käytettävyysongelmien karsintaan kuluu paljon aikaa, minkä takia tutkittiin, miten valmiiksi testattuja suunnitteluperiaatteita voi hyödyntää uuden sovelluksen suunnittelussa.
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella käyttöliittymä Googlen Material Design -muotokielen avulla ja selvittää, miten muotokielen käyttö integroidaan suunnitteluprosessiin. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, miten käytettävyys ilmenee Material Designin suunnitteluperiaatteissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Siinä pyrittiin selvittämään, minkälaisia käytettävyysongelmia käyttäjätestauksella havaittiin. Tutkimus antoi tietoa sivujen rakenteiden luontiin, sisällön asetteluun, visuaaliseen tyylin ja tarkoituksellisten animaatioiden luontiin Material Designissa.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimiva prototyyppi sovelluksesta. Tuloksista havaittiin, että Material Designin avulla on mahdollista luoda käytettävä pohja sovelluksen käyttöliittymälle. Käyttäjätestauksesta havaittiin, että sovelluskohtaisten toiminallisuuksien kanssa kannattaa arvioida käytettävyyttä heuristiikoilla ja testata ominaisuuksia käyttäjillä. User experience with an application depends on the usability issues related to the application. It is important to resolve usability issues so that the user’s trial run of the application will not be a short one.
Usability issues are often resolved by developing new versions of the application and testing the newly developed solutions with users until a desired standard of usability is reached. It can take a great deal of time to fix all the usability problems in an application, which is why the research was conducted on how already established design guidelines could be used in designing a new application.
The purpose of the study was to design an application using Google’s Material Design system and understand how using Material Design fits into the design process. Another goal of the study was to understand how usability is valued in the Material Design principles.
The research was carried out with the qualitative method, and it uncovered what types of usability issues were found through user testing. The research also shed light on how pages are structured, how content is laid out, how visual the style is and how purposeful animations are created in Material Design.
The result of the study was a usable prototype of the application. The research clarified that the guiding principles in Material Design can be used to make a foundation for a usable application. User testing revealed that the application specific functionalities are still subject to usability issues, and that they should go through heuristic analysis and user testing.
Usein käytettävyysongelmat karsitaan kehittämällä uusia versioita sovelluksesta ja testaamalla ratkaisuja käyttäjillä, kunnes saadaan haluttu käytettävyyden taso. Käytettävyysongelmien karsintaan kuluu paljon aikaa, minkä takia tutkittiin, miten valmiiksi testattuja suunnitteluperiaatteita voi hyödyntää uuden sovelluksen suunnittelussa.
Tutkimuksen tavoitteena oli suunnitella käyttöliittymä Googlen Material Design -muotokielen avulla ja selvittää, miten muotokielen käyttö integroidaan suunnitteluprosessiin. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, miten käytettävyys ilmenee Material Designin suunnitteluperiaatteissa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Siinä pyrittiin selvittämään, minkälaisia käytettävyysongelmia käyttäjätestauksella havaittiin. Tutkimus antoi tietoa sivujen rakenteiden luontiin, sisällön asetteluun, visuaaliseen tyylin ja tarkoituksellisten animaatioiden luontiin Material Designissa.
Tutkimuksen tuloksena syntyi toimiva prototyyppi sovelluksesta. Tuloksista havaittiin, että Material Designin avulla on mahdollista luoda käytettävä pohja sovelluksen käyttöliittymälle. Käyttäjätestauksesta havaittiin, että sovelluskohtaisten toiminallisuuksien kanssa kannattaa arvioida käytettävyyttä heuristiikoilla ja testata ominaisuuksia käyttäjillä.
Usability issues are often resolved by developing new versions of the application and testing the newly developed solutions with users until a desired standard of usability is reached. It can take a great deal of time to fix all the usability problems in an application, which is why the research was conducted on how already established design guidelines could be used in designing a new application.
The purpose of the study was to design an application using Google’s Material Design system and understand how using Material Design fits into the design process. Another goal of the study was to understand how usability is valued in the Material Design principles.
The research was carried out with the qualitative method, and it uncovered what types of usability issues were found through user testing. The research also shed light on how pages are structured, how content is laid out, how visual the style is and how purposeful animations are created in Material Design.
The result of the study was a usable prototype of the application. The research clarified that the guiding principles in Material Design can be used to make a foundation for a usable application. User testing revealed that the application specific functionalities are still subject to usability issues, and that they should go through heuristic analysis and user testing.