Blackboard johdon assistentti -opiskelijoiden kieltenopetuksessa
Pääkkönen, Suvi (2009)
Pääkkönen, Suvi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902031329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902031329
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään sitä, minkälainen rooli Blackboard Academic Suite -verkkooppimisalustalla on lähiopetuksen tukena HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun johdon
assistentti -opiskelijoiden kieltenopetuksessa. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, millä tavalla Blackboardia käytetään.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osiosta. Teoriaosiossa määritellään verkkoopiskeluun liittyviä termejä ja esitellään verkko-opiskelua, verkko-oppimisympäristössä opiskelua ja oppimisalustoja. Verkko-opiskelusta kerrotaan erilaisista näkökulmista, esimerkiksi hyvän opettajan, opiskelijan ja hyvän verkkokurssin ominaisuuksista. Verkko-oppimisympäristöosiossa käsitellään verkko-ppimisympäristöjen ominaisuuksia sekä verkossa tapahtuvaa opettajan ja opiskelijan välistä vuorovaikutusta. Verkko-oppimisalusta Blackboard esitellään lyhyesti.
Empiirisessä osiossa haastatellaan viittä johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmien kieltenopettajaa. Haastattelut ovat puolistrukturoituja ja ne suoritettiin loka- ja marraskuussa 2008. Opettajien vastaukset käydään empiirisessä osiossa läpi kysymys kysymykseltä.
Vain yksi opettajista ei käytä Blackboardia ollenkaan kieltenopetuksessa ja yksi käyttää vain verkkokursseilla. Kolme opettajaa käyttää Blackboardia lähiopetuksessa. Kaksi heistä pitää Blackboardia erittäin hyödyllisenä työkaluna. Blackboardia käytetään pääasiassa materiaalipankkina sekä tiedotuskanavana.
assistentti -opiskelijoiden kieltenopetuksessa. Tutkimuksessa selvitetään myös sitä, millä tavalla Blackboardia käytetään.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta ja empiirisestä osiosta. Teoriaosiossa määritellään verkkoopiskeluun liittyviä termejä ja esitellään verkko-opiskelua, verkko-oppimisympäristössä opiskelua ja oppimisalustoja. Verkko-opiskelusta kerrotaan erilaisista näkökulmista, esimerkiksi hyvän opettajan, opiskelijan ja hyvän verkkokurssin ominaisuuksista. Verkko-oppimisympäristöosiossa käsitellään verkko-ppimisympäristöjen ominaisuuksia sekä verkossa tapahtuvaa opettajan ja opiskelijan välistä vuorovaikutusta. Verkko-oppimisalusta Blackboard esitellään lyhyesti.
Empiirisessä osiossa haastatellaan viittä johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelmien kieltenopettajaa. Haastattelut ovat puolistrukturoituja ja ne suoritettiin loka- ja marraskuussa 2008. Opettajien vastaukset käydään empiirisessä osiossa läpi kysymys kysymykseltä.
Vain yksi opettajista ei käytä Blackboardia ollenkaan kieltenopetuksessa ja yksi käyttää vain verkkokursseilla. Kolme opettajaa käyttää Blackboardia lähiopetuksessa. Kaksi heistä pitää Blackboardia erittäin hyödyllisenä työkaluna. Blackboardia käytetään pääasiassa materiaalipankkina sekä tiedotuskanavana.