YIT:n opas rakennustyömaiden perehdyttäjille. Tilaajavastuu.fi- ja Megaflex-järjestelmien hallinta.
Palm, Markko (2019)
Palm, Markko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615248
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615248
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona YIT Suomi Oy:lle. Työssä on käytetty esimerkkeinä Toimitilat-segmentin rakennustyömaita, keskuskirjasto Oodia ja Myllypuron kampusta. Työn tarkoituksena on jakaa kokemuksia isojen työmaiden perehdyttämisestä ja kerätä hyödyllistä tietoa eri lähteistä perehdyttäjien avuksi.
Viitekehyksessä selvitetään, millaisia vastuita lait ja säännökset asettavat tilaajalle. Tilaajavastuulaki, ulkomaalaislaki, veronumerolaki ja tietosuoja-asetus ohjaavat perehdytystilannetta. Tilaajavastuu.fi-palvelun käytön avulla avataan Luotettava kumppani -raportin rakennetta ja sellaisia tietojen tarkistusta, jotka ovat tärkeitä perehdytystilanteen yhteydessä. Tutkimuksessa esitellään myös YIT:lle räätälöity Megaflex Momentti palvelukokonaisuus. Aluehallintoviraston roolia rakennustyömaiden valvonnassa on avattu ylitarkastajan näkökulmasta ja selvitetty työmaakäynnin kytkös perehdytykseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja työn tuloksena ovat oppaat Megaflexin ja tilaajavastuu.fi-palvelun järjestelmistä, linkkikokoelma ja yhteystiedot, joista saa tarvittaessa apua. Työ on rajattu pelkästään YIT:n perehdytystilanteeseen ja käytössä oleviin järjestelmiin. Mukana ei myöskään ole henkilöverotusta, työturvallisuutta tai muita aliurakkasopimukseen kuuluvia velvoitteita tai lainsäädännön esittämiä vaatimuksia.
Määrällistä tutkimusaineistoa kerättiin haastatteluilla. Muina tietolähteinä on käytetty YIT:n intranetin aineistoa, lainsäädäntöä sekä yleisiä viranomaisten ja yritysten nettisivuja. Megaflex- ja tilaajavastuu.fi-järjestelmien käyttäjäkokemukset perustuvat kirjoittajan henkilökohtaisiin käyttöjärjestelmäoikeuksiin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi myös kehittämiskohteita, joihin nykyiset YIT:n käyttämät järjestelmät eivät taivu. Pääongelmina ovat A1-todistusten valvonta koko työmaan ajan ja EU:n tai ETA:n ulkopuolisten työntekijöiden valvonta. Toimittajaketjujen helppokäyttöisyydessä on myöskin kehitettävää sekä Megaflexin että tilaajavastuu.fi-palvelun puolella.
Opinnäytetyössä on esitelty myös, miten korjataan puutteita, jos niitä syntyy perehdytystilanteissa. Apuna voidaan käyttää tilaajavastuu.fi-palvelun YIT Rakennus Oy:n alta löytyviä Luotettava kumppani -raportteja sekä Toha2-järjestelmää.
Viitekehyksessä selvitetään, millaisia vastuita lait ja säännökset asettavat tilaajalle. Tilaajavastuulaki, ulkomaalaislaki, veronumerolaki ja tietosuoja-asetus ohjaavat perehdytystilannetta. Tilaajavastuu.fi-palvelun käytön avulla avataan Luotettava kumppani -raportin rakennetta ja sellaisia tietojen tarkistusta, jotka ovat tärkeitä perehdytystilanteen yhteydessä. Tutkimuksessa esitellään myös YIT:lle räätälöity Megaflex Momentti palvelukokonaisuus. Aluehallintoviraston roolia rakennustyömaiden valvonnassa on avattu ylitarkastajan näkökulmasta ja selvitetty työmaakäynnin kytkös perehdytykseen.
Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja työn tuloksena ovat oppaat Megaflexin ja tilaajavastuu.fi-palvelun järjestelmistä, linkkikokoelma ja yhteystiedot, joista saa tarvittaessa apua. Työ on rajattu pelkästään YIT:n perehdytystilanteeseen ja käytössä oleviin järjestelmiin. Mukana ei myöskään ole henkilöverotusta, työturvallisuutta tai muita aliurakkasopimukseen kuuluvia velvoitteita tai lainsäädännön esittämiä vaatimuksia.
Määrällistä tutkimusaineistoa kerättiin haastatteluilla. Muina tietolähteinä on käytetty YIT:n intranetin aineistoa, lainsäädäntöä sekä yleisiä viranomaisten ja yritysten nettisivuja. Megaflex- ja tilaajavastuu.fi-järjestelmien käyttäjäkokemukset perustuvat kirjoittajan henkilökohtaisiin käyttöjärjestelmäoikeuksiin.
Tutkimuksen tuloksena selvisi myös kehittämiskohteita, joihin nykyiset YIT:n käyttämät järjestelmät eivät taivu. Pääongelmina ovat A1-todistusten valvonta koko työmaan ajan ja EU:n tai ETA:n ulkopuolisten työntekijöiden valvonta. Toimittajaketjujen helppokäyttöisyydessä on myöskin kehitettävää sekä Megaflexin että tilaajavastuu.fi-palvelun puolella.
Opinnäytetyössä on esitelty myös, miten korjataan puutteita, jos niitä syntyy perehdytystilanteissa. Apuna voidaan käyttää tilaajavastuu.fi-palvelun YIT Rakennus Oy:n alta löytyviä Luotettava kumppani -raportteja sekä Toha2-järjestelmää.