Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lapsille kohdistettu televisiomainonta

Lehtonen, Marleena (2009)

 
Avaa tiedosto
Lehtonen_Marleena.pdf (313.3Kt)
Lataukset: 


Lehtonen, Marleena
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200902121433
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsitteli 3–10-vuotiaille lapsille kohdistettua televisiomainontaa. Tarkoitus oli selvittää lapsille kohdistetun televisiomainonnan rajoituksia Suomessa, lasten kulutuskäyttäytymistä, lasten kykyä erottaa mainokset televisio-ohjelmista sekä niitä elementtejä, jotka vetoavat lapsiin televisiomainonnassa. Työssä käsiteltiin myös vanhempien mielipiteitä lapsille suunnatuista televisiomainoksista, hyvien mainosten piirteitä sekä lasten kykyä tunnistaa merkkejä mainoksista.

Työn tavoitteisiin päästiin tutustumalla lapsille kohdistetun mainonnan rajoituksiin tutkimalla kuluttajansuojalakia. Lisäksi työssä hyödynnettiin mainontaa ja lapsia käsitteleviä teoksia ja artikkeleita sekä aikaisempia tutkimuksia. Empiriatieto kerättiin teemahaastatteluiden avulla. Haastatteluja tehtiin yhteensä 12. Haastateltavina oli 3–10-vuotiaiden lasten äitejä ja isiä.

Tutkimustulosten mukaan vanhemmat kokevat, että mainonnan rajoituksia noudatetaan Suomessa pääasiallisesti hyvin. Heidän mukaansa mainoksissa esiintyy kuitenkin aika ajoin liioittelua sekä väkivaltaisuutta. Mainoksia yleisesti ottaen on heistä nykyään liikaa. Toisaalta vanhemmat esittivät, että esimerkiksi terveellisiä elämäntapoja voisi lapsille mainostaa nykyistä enemmän. Vanhempien mukaan lapsille hyvin kohdistettu mainos on värikäs, siinä on musiikkia tai laulua ja siinä esiintyy joko piirroshahmo tai lapsi. Vanhempien nimeämät lasten lempimainokset puhuvat myös edellä olevien mainosten piirteiden puolesta. Lapset yleisesti ottaen tunnistavat mainokset televisio-ohjelmista aikaisintaan kolmevuotiaina, mutta mainoksen tarkoituksen he ymmärtävät vasta paljon myöhemmin. Mainoksissa olevia merkkejä lapset alkavat tunnistaa jo kaksivuotiaina. Mainostajan kannattaa aloittaa brändiuskollisuuden luominen siis jo varhain.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste