Vaikuttavan Instagram-sisällön hyödyntäminen muotibrändin rakentamisessa
Mäkeläinen, Ville; Jylhä, Jaakko (2019)
Mäkeläinen, Ville
Jylhä, Jaakko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615230
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millainen muotibrändien Instagram-sisältö kiinnostaa,
vaikuttaa ja sitouttaa Instagramissa muotibrändejä seuraavia yli 16-vuotiaita suomalaisia.
Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, miksi ihmiset seuraavat muotibrändejä
Instagramissa ja millainen muotibrändien Instagram-sisältö on vaikuttavinta
elementeiltään, ominaisuuksiltaan ja estetiikaltaan. Lisäksi selvitettiin seuraajien
sitoutumista muotibrändien Instagram-sisältöihin sekä sitä, muovaako muotibrändien
Instagram-preesens seuraajien suhdetta ja mielipidettä yleisesti brändin
suhteen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin monipuolisesti brändiä, sosiaalista
mediaa, sitoutumista, digitaalista markkinointiviestintää, estetiikkaa, muotia
sekä tekstinsuunnittelua. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä
otetta. Aineistonkeruu toteutettiin suomenkielisenä kyselynä verkkokyselyn muodossa.
Kyselyyn haettiin vastaajia kahdesta suomalaisesta katumuodin Facebookryhmästä,
yhdeltä miesten muotifoorumilta sekä tutkijoiden sosiaalisen median kanavien
kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 143.
Tulokset antoivat kattavan kokonaiskuvan käsitellyistä aiheista tutkimuskysymysten
vastauksien pohjalta. Tuloksia purettiin ja analysoitiin sekä kaikkien vastaajien että
sukupuolten välillä, joten tuloksia voidaan soveltaa niin naisille kuin miehillekin kohdennetun
Instagram-sisällön suhteen. Johtopäätöksissä tuloksista muodostettiin
yleismaailmallisia lainalaisuuksia, joita muotibrändit voivat hyödyntää kokonaisvaltaisesti
Instagram-sisällön muotoilussaan. Tuloksista löytyi myös kiinnostavia sukupuolten
välisiä eroja.
vaikuttaa ja sitouttaa Instagramissa muotibrändejä seuraavia yli 16-vuotiaita suomalaisia.
Tutkimuskysymysten avulla selvitettiin, miksi ihmiset seuraavat muotibrändejä
Instagramissa ja millainen muotibrändien Instagram-sisältö on vaikuttavinta
elementeiltään, ominaisuuksiltaan ja estetiikaltaan. Lisäksi selvitettiin seuraajien
sitoutumista muotibrändien Instagram-sisältöihin sekä sitä, muovaako muotibrändien
Instagram-preesens seuraajien suhdetta ja mielipidettä yleisesti brändin
suhteen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin monipuolisesti brändiä, sosiaalista
mediaa, sitoutumista, digitaalista markkinointiviestintää, estetiikkaa, muotia
sekä tekstinsuunnittelua. Tutkimuksessa hyödynnettiin kvantitatiivista eli määrällistä
otetta. Aineistonkeruu toteutettiin suomenkielisenä kyselynä verkkokyselyn muodossa.
Kyselyyn haettiin vastaajia kahdesta suomalaisesta katumuodin Facebookryhmästä,
yhdeltä miesten muotifoorumilta sekä tutkijoiden sosiaalisen median kanavien
kautta. Vastauksia saatiin yhteensä 143.
Tulokset antoivat kattavan kokonaiskuvan käsitellyistä aiheista tutkimuskysymysten
vastauksien pohjalta. Tuloksia purettiin ja analysoitiin sekä kaikkien vastaajien että
sukupuolten välillä, joten tuloksia voidaan soveltaa niin naisille kuin miehillekin kohdennetun
Instagram-sisällön suhteen. Johtopäätöksissä tuloksista muodostettiin
yleismaailmallisia lainalaisuuksia, joita muotibrändit voivat hyödyntää kokonaisvaltaisesti
Instagram-sisällön muotoilussaan. Tuloksista löytyi myös kiinnostavia sukupuolten
välisiä eroja.