Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Raskaudenehkäisyasiakkaiden kokemuksia perhesuunnitteluneuvolan palvelusta Jyväskylän kaupungin keskustan neuvolassa

Viitaniemi, Maria (2007-12-05)

 
Avaa tiedosto
jamk_1202903947_3.pdf (188.5Kt)
Lataukset: 


Viitaniemi, Maria
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202903947-3
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Neuvola Plus- hankkeen (2006-2008) alkukartoitusta. Työn tarkoituksena oli selvittää Jyväskylän keskustan perhesuunnitteluneuvolan raskaudenehkäisyasiakkaiden kokemuksia saamastaan palvelusta perhesuunnitteluneuvolassa ennen Neuvola Plushankkeen toimintavaiheen alkua. Neuvola Plus- hanke on Sosiaali- ja terveysministeriön lisääntymisterveyden palvelut ja asiantuntemus perusterveydenhuollossa - hanke, jonka pilottialueena on Jyväskylän kaupunki ja sen keskustan äitiys- ja perhesuunnitteluneuvola. Tutkimuksen aineisto kerättiin raskaudenehkäisyasiakkailta (n=71) helmi-huhtikuussa 2007. Vastausprosentiksi saatiin 97 %. Tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja tulokset analysoitiin tilastollisen kuvailun menetelmin käyttäen apuna SPSS- ohjelmaa. Avovastaukset analysoitiin sisällön analyysilla. Vastaajat olivat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. He kokivat saaneensa ammattitaitoista palvelua. Vastaajien mielestä tärkeää positiivisen kokemuksen muodostumisessa oli hoitoa antavan henkilön asiallinen käytös ja ystävällisyys. Asiakkaat asioitsisivat mieluummin ehkäisyasioissa hoitajan kuin lääkärin vastaanotolla. Asiakkaat kaipasivat vastaanottokäynneillä enemmän ohjausta ja seksuaalineuvontaa. Kehittämistarpeista selkeimmin esiin nousi ajanvaraus, sillä yli puolet asiakkaista koki vastaanottoajan saamisen vaikeaksi. Mahdollisuus tiedonsaantiin internetistä oli vastaajien mielestä myös tärkeää perhesuunnittelupalveluissa. Jatkossa sama kysely toteutetaan neuvolassa Neuvola Plus-hankkeen toimintavaiheen jälkeen vuoden 2007 lopussa tai vuoden 2008 alussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste