Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Omaishoitajuuden tukeminen yhdistystoimintana : omaishoitajien kokemuksia Jyvässeudun omaishoitajayhdistyksen tarjoamista palveluista

Utriainen, Noora (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.389.pdf (222.7Kt)
Lataukset: 


Utriainen, Noora
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-399
Tiivistelmä
Kolmas sektori on tullut mukaan tuottamaan palveluja julkisen sektorin rinnalle. Muutoksen alkuna pidetään viime vuosituhannen lopulla alkanutta sosiaali- ja terveyspalelujen rakennemuutosta. Kolmas sektori tarjoaa palveluja yhä näkyvämmin ja ammattimaisemmin, usein kuitenkin projektiluonteisesti. Jyvässeudun omaishoitajayhdistys on käynnistänyt RAY:n rahoituksella omaishoitajien arkea tukevia palveluja. Aamut,Kajo ja Kajo2 -projektien myötä oli tarkoitus vakiinnuttaa omaishoitajapalvelut määräaikaisesta hankerahoituksesta riippumattomiksi. Syksyn 2004 aikana yhdistyksen jäsenille järjestettiin kirjekysely, jonka tavoitteena oli selvittää omaishoitajien kokemuksia yhdistyksen palveluista. Jäsenien taustatietojen lisäksi selvitettiin erityisesti yhdistyksen tarjoaman tuen hyödyllisyyttä, riittävyyttä ja palveluohjauksen merkitystä omaishoitajille. Tässä opinnäytetyössä on analysoitu kirjekyselyn monivalintakysymysten tulokset. Tutkimuksen mukaan omaishoitajat ovat iäkkäitä ja yli puolet heistä on itse vanhuuseläkkeellä. Suurin osa hoitaa puolisoaan. Hoitosuhde perustuu enimmäkseen hoidettavan ja hoitajan tahtoon, mutta osalle omaishoito on ainut vaihtoehto järjestää omaisen hoito. Yhdistyksen tarjoamiin palveluihin oltiin suurimmaksi osaksi tyytyväisiä. Yhdistys on tiedottanut palveluistaan hyvin, tuen tarpeeseen on vastattu ajallaan ja saadulla tuella on ollut merkitystä omaishoitajan jaksamiseen. Palveluohjauksesta oli saatu sosiaalista ja emotionaalista tukea. Ohjaus eri palvelujen piiriin ja apuvälineiden käytön ohjaus oli myös koettu merkitykselliseksi. Omaishoitajat tarvitsevatkin tunnetukea ja tiedollista tukea. Yhdistyksen tarjoamille palveluille on selkeästi kysyntää. Tutkimuksen tuloksiavoidaan käyttää Jyvässeudun omaishoitajayhdistyksen palvelujen kehittämiseen. Sairaanhoitajille tämä tutkimus antaa ymmärrystä omaishoitajien arjen tilanteista ja tuen tarpeesta.
 
Along with the public sector, also third sector has started to provide family carers with the services they need. Structural change of the social and health services is considered as the origin of this change. Service activities offered by the third sector are increasingly visible and professional, yet often carried out as projects. Along such development projects, the registered association for caregivers in Jyväskylä and its near region has established activities for supporting carers' everyday life. One aim of these projects was to maintain the service activities independently from project funding. A Questionnaire for members of the association was carried out during the autumn 2004. The objective of the questionnaire was to clarify family carers' experiences in services provided by the association. In addition to the background of family carers and the care recipients, the questionnaire included items concerning usefulness, adequacy and significance of support and information provided by the association. The results reported in this study are based on the multiple choice questions of the questionnaire. According to the results, family caregivers are aged and over half of them are retired. Caring relationship is mainly based on own will of carer and care recipient. However, some carers considered family caring as the only available option. Services provided by the association were mostly experienced satisfactory. Carers also felt that the need for support has been filled in time and that recieved support has helped to cope with caregiving. In addition, information about different services and auxiliary devices were experienced significant. Thereby, carers seek emotional and informational support. The demand for services provided by the association is evident. The results acquired from this study are useful in improving the service activities and also in helping nursing staff to better understand the situation of family carers and their need for support.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste