"Kyllä mustakin varmaan tulee ihan sairaanhoitaja tällä menolla" : valmistuvan hoitotyön opiskelijan hyvinvointi ja ammatillinen kehittyminen
Puttonen, Anne (2007-11-20)
Puttonen, Anne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-20
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197979996-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197979996-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata valmistuvien hoitotyön opiskelijoiden kokemuksia jaksamisesta sekä valmistumisen lähenemiseen liittyvistä tuntemuksista. Lisäksi tarkoitus oli kuvata, miten hoitotyön opiskelu tukee opiskelijan ammatillista kehittymistä. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa Jyväskylän ammattikorkeakoululle tietoa siitä, miten valmistuvat hoitotyön opiskelijat kokevat hyvinvointinsa ja ammatillisen kehittymisensä ja miten he toivovat hoitotyön opiskelua kehitettävän. Tutkimus oli laadullinen. Tutkimustieto kerättiin yhdeksältä valmistuvalta hoitotyön opiskelijalta päiväkirjamenetelmällä toukokuussa 2007. Päiväkirjat kirjoitettiin annettujen teemojen pohjalta vapaamuotoisesti ja ne sisälsivät keskimäärin neljä sivua, yhteensä sivuja oli 35. Aineisto analysoitiin deduktiivis-induktiivisella sisällön analyysillä. Tulokset osoittivat, että vaikka hoitotyön opiskelijat ovat väsyneitä etenkin opintojensa loppuvaiheessa, kokevat he kuitenkin jaksavansa kohtalaisesti. Valmistuminen ja työelämään siirtyminen merkitsee opiskelun päättymistä ja uuden elämänvaiheen alkamista, hoitotyön opiskelijat odottavat uuden oppimista ja työelämän tarjoamia mahdollisuuksia. Samalla heitä huolestuttaa työnsä vastuu ja kuormittavuus. Ammatillisen kehittymisen kannalta hyödyllisimmäksi hoitotyön koulutuksessa koetaan ohjatut harjoittelut, joissa tärkeään asemaan nousevat koko työyhteisön ohjaus ja hoitotyön opiskelijan hyväksyminen tiimin jäseneksi. Opiskelijat toivovat hoitotyön opiskelua kehitettävän käytännönläheisemmäksi. Tutkimuksesta käy ilmi, ettei koulutus voi valmentaa opiskelijaa täydellisesti tulevaa varten, ja että hoitotyöntekijäksi kehittyminen jatkuu työelämässä