Sähköinen reissuvihko : tietotekniikan hyödyntäminen päiväkodin ja vanhempien välisessä yhteistyössä
Korhonen, Satu (2007)
Korhonen, Satu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-440
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli sekä laadullinen että määrällinentutkimus sähköisestä reissuvihkosta. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, mitä lasten vanhemmat ja päivähoidon henkilökunta ajattelevat sähköisestä reissuvihkosta, millaisia sisältöjä he siellä haluaisivat olevan ja millaisia mahdollisuuksia tai rasitteita vihkon käytössä olisi. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta ja erityisesti perheiden kanssa tehtävää yhteistyötä sekä tietoyhteiskuntaa ja tietotekniikkaa yleisesti varhaiskasvatuksen näkökulmasta. Lisäksi teoriaosuudessa on esitelty kasvun kansio 'työskentelyä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitujen lomakekyselyiden avulla. Kyselyt toteutettiin yhdessä yksityisessä päiväkodissa ja yhden kunnallisen päiväkodin kahdessa lapsiryhmässä Jyväskylässä keväällä 2006. Kysely jaettiin 69 perheeseen, joista palautui 37 vastausta. Henkilökunnasta kaikki 13, joille kysely jaettiin, vastasivat siihen. Lomakekyselyistä saatua tutkimusaineistoa analysoitiin monivalintakysymysten osalta määrällisesti eli kvantitatiivisesti ja avoimien kysymysten osalta laadullisesti eli kvalitatiivisesti. Tutkimustulosten mukaan sähköinen reissuvihko sai kannatusta ja vastustusta niin henkilökunnan kuin vanhempienkin keskuudessa. Suurin osa vastaajista oli kuitenkin positiivisella mielellä asiaa kohtaan ja enemmistö näki sähköisen reissuvihkon ennen kaikkea tiedotusvälineenä. Kuitenkin nähtiin myös, että esimerkiksi lapsen kehityksen seuraaminen olisi konkreettisempaa ja dokumentointi tapahtuisi samalla, mikäli sähköisen reissuvihkon palveluissa olisi siihen soveltuva ominaisuus. The Bachelor's thesis used both quantitative and qualitative research methods for studying an electronic communication notebook. The aim of the thesis was to find out what children's parents and personnel of the day-care centers think about the electronic communication notebook, what kind of contents they would like to have in the electronic communication notebook and what kind of possibilities or liabilities they see in the use of the electronic communication notebook. The theoretical part of the study discussed early upbringing and especially thecooperation between day-care center and families, as well as the information society and information technology in general from the viewpoint of early upbringing. Working with the folders of the growth was also described. The data for the thesis were gathered with semi-structured questionnaire forms.They were delivered to a private day-care center and to two groups in a municipal day-care center in Jyväskylä in spring 2006. The questionnaires were delivered to 69 families and 13 employees, of which 37 families and all 13 employees returned it. Multiple choice questions were analyzed quantitatively and open questions were analyzed qualitatively. The results showed that some respondents find the electronic communication notebook is very useful, the others think that it is not necessary. Most of the respondents werewell disposed towards the electronic communication notebook and consider it as good means of communication. Some respondents also thought that it would be useful to document the children's growth in a concrete way, if it would be possible with the electronic communication notebook.