"Omenakin putoaa puusta vasta kypsänä" : opetusmenetelmien vertailu kuudesluokkalaisten seksuaaliterveyskasvatuksessa
Suominen, Elisa; Tuominen, Riikka (2008-02-13)
Suominen, Elisa
Tuominen, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-02-13
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202906820-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1202906820-0
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla eri opetusmenetelmien sopivuutta seksuaaliterveyskasvatuksen opetukseen. Tavoitteena oli selvittää, mitkä opetusmenetelmät tukevat parhaiten seksuaaliterveyskasvatuksen opettamista. Tarkoituksena oli myös välittää opinnäytetyön tulokset työelämään ja antaa uusia näkökulmia oppilaiden kohtaamiseen sekä työvälineitä seksuaaliterveyskasvatuksen opettamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin projektina. Projekti toteutettiin yhteistyössä Kortepohjan ja Keljonkankaan koulujen kanssa Jyväskylässä keväällä 2007. Molemmista kouluista projektiin osallistui kaksi ryhmää kuudensien luokkien oppilaita. Oppilaiden esittämien toiveiden ja kysymysten perusteella suunniteltiin neljä opetusmenetelmältään erilaista seksuaaliterveyskasvatustuntia. Seksuaaliterveyskasvatustunneilla käytetyt opetusmenetelmät olivat videoavusteinen opetus, atk-avusteinen opetus, opettajajohtoinen ryhmätyöskentely sekä opettajajohtoinen luento. Tuntien aiheet käsittelivät itsetuntoa, murrosiän muutoksia sekä ihastumiseen ja toisten kunnioittamiseen liittyviä asioita. Opetusmenetelmien toimivuutta arvioitiin itsearvioinnin, vertaisarvioinnin, luokkien opettajien, koulujen terveydenhoitajan sekä oppilailta saadun palautteen kautta. Seksuaaliterveyskasvatustuntien tarkoituksena oli korostaa seksuaalisuuden positiivisia puolia sekä sen myönteistä merkitystä elämässä. Tavoitteena oli, että seksuaaliterveyskasvatustunnit kannustavat oppilaita kunnioittamaan itseä sekä toisia. Seksuaaliterveyskasvatustunneilla tahdottiin kertoa oppilaille itsensä tuntemisen tärkeydestä ja siitä, että jokainen kypsyy ja kehittyy omaa vauhtiaan - omenakin putoaa puusta vasta kypsänä. Seksuaaliterveyskasvatustunneilla käytetyistä opetusmenetelmistä videoavusteinen opetus koettiin palautteen mukaan osittain sopivaksi seksuaaliterveyskasvatuksen opetukseen. Atk-avusteinen tunti oli pidetyin ja opetusmenetelmänä sopii hyvin pienryhmille. Ryhmäntyöskentelytunti oli palautteen mukaan sopiva seksuaaliterveyskasvatuksen opetukseen ja ryhmätyöskentelytehtävät toivat tuntiin vaihtelua. Luento koettiin myös seksuaaliterveyskasvatuksen opetukseen hyvin soveltuvana ja havainnollistavana opetusmenetelmänä. Opinnäytetyön tulosten mukaan parhaiten seksuaaliterveyskasvatuksen opetusmenetelmäksi sopii opettajajohtoisen luennon sekä ryhmätyöskentelyn yhdistelmä. Tämä yhdistelmä tukee parhaiten erilaisia oppijoita sekä kokonaisvaltaista oppimista seksuaaliterveyskasvatuksen opetuksessa. Opinnäytetyön kehittämishaasteena on opetusmenetelmien yhdistelmän soveltaminen seksuaaliterveyskasvatuksen opetukseen. Lisäksi olisi tärkeää tutkia lasten ja nuorten kokemuksia saamastaan seksuaaliterveyskasvatuksesta sekä kartoittaa heidän toiveitaan seksuaaliterveyskasvatuksesta kouluissa.