"Uskallan sanoa jotain enemmän" : 9-12-vuotiaiden lasten kokemuksia kuvataideterapeuttisin menetelmin toteutetusta kuvallisesta ilmaisusta
Ahonen, Tiina (2007)
Ahonen, Tiina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-405
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tehtävä onselvittää 9-12-vuotiaiden lasten kokemuksia kuvataideterapeuttisin menetelmin toteutetusta kuvallisesta ilmaisusta ja tutkia voidaanko kuvallisella ilmaisulla edistää lasten mielenterveyttä. Opinnäytetyön tavoitteena on tarjota lasten kanssa työskenteleville aikuisille tietoa lasten mielenterveydestä, sen edistämisestä sekä kuvallisestailmaisusta lasten kokemana. Opinnäytetyön tutkimusaineisto koostui neljästä toiminnallisesta oppitunnista, jotka pidettiin tutkimukseen osallistuneiden lasten koululla. Toiminnallisten oppituntien jälkeen lapset vastasivat tunteihin liittyvään palautekyselyyn. Tutkimusaineisto analysoitiin induktiivisella sisällön analyysilla. Tutkimusaineistosta ilmeni, että kuvallinen ilmaisu tarjosi 9-12-vuotiaille lapsille uudenlaisen kokemuksen tunteiden ja ajatusten ilmaisusta. Kuvallinen ilmaisu mahdollisti heille väylän kertoa itsestään rohkeammin ja enemmän. Kaikille lapsille kuvallinen ilmaisu ei ollut uutta, mutta he pitivät sitä hyvänä tapana ilmaista ajatuksiaan sekä tunteitaan. Vastauksista ilmeni myös, etteivät kaikki lapset kokeneet kuvallista ilmaisua itselleen parhaimmaksi toimintamuodoksi. Keskustelut, joissa puhuttiin mielenterveyteen liittyvistä asioista, lapset kokivat yllättävän tärkeiksi. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että kuvataideterapiamenetelmillä toteutettu kuvallinen ilmaisu antoi 9-12-vuotiaille lapsille psyyken eheyttä ylläpitäviä kokemuksia ja samalla edisti heidän mielenterveyttään. Tutkimus kuitenkin osoitti, ettei kuvallinen ilmaisu ole kaikille lapsille sopivin tunteiden ja ajatusten kertomisväylä. The aim of the bachelor's thesis is to describe how children aged from 9 to 12 years have experienced visual expression implemented through methods of visual arts therapy and to study whether children's mental health can be promoted by means of visual expression. The goal of the thesis is to offer adults working with children information on children's mental health, on its promotion and on visual expression as felt by children. The research material of the thesis comprised four occupational lessons held inthe school where the children participating in the study were taught. After the occupational lessons, the children responded to a feedback inquiry related to the lessons. The material was analyzed by using the method of inductive content analysis. The research material showed that visual expression offered children aged from 9 to 12 years a new kind of experience of expressing their emotions and thoughts. It provided them with a channel for telling more and more bravely about themselves. Visual expression was not new to all children, however, they considered it a good means of expressing their thoughts and emotions. The responses also indicated that not all children experienced visualexpression as their most typical mode of functioning. Discussions on matters related to mental health were experienced as surprisingly important by the children. On the basis of the results of the study, it can be said that visual expressionusing methods of visual arts therapy gave the children aged from 9 to 12 years experiences maintaining mental harmony, at the same time promoting their mental health. However, the study showed that to all children visual expression is not the most adequate channel of telling about their emotions and thoughts.