Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Opas varhaiskasvatusikäisten lasten huoltajille yleisimmistä infektiotaudeista, niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta Suomessa

Hirvelä, Petra; Ruuska, Katri (2019)

 
Avaa tiedosto
hirvela_ruuska.pdf (1.780Mt)
Lataukset: 


Hirvelä, Petra
Ruuska, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615365
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä ja helposti ymmärrettävä opas lasten yleisimmistä infektiotaudeista, niiden ennaltaehkäisystä ja hoidosta suomalaisten varhaiskasvatusikäisten lasten huoltajille. Työn tilaajana toimi Kotkan kaupunki. Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, ja se toteutettiin kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla. Lähteitä kirjallisuuskatsauksessa oli yhteensä 21 ja ne koostuivat tutkimuksista, artikkeleista ja suosituk-sista. Analysointimenetelmänä käytettiin induktiivista sisällönanalyysia sekä teemoittelua. Työn tavoitteena oli selvittää tutkimuskysymyksien avulla, mitkä infektiotaudit esiintyvät yleisimmin varhaiskasvatuksessa Suomessa, miten varhaiskasvatusikäisten lasten infektiotauteja hoidetaan Suomessa ja millä keinoilla lasten infektiotauteja voidaan ennaltaehkäistä Suomessa.

Nykyisessä globaalissa yhteiskunnassa useat eri tekijät vaikuttavat infektioiden leviämiseen ja uusien ilmaantumiseen. Ensimmäisten kahden elinvuoden aikana suomalaiset lapset sairastavat noin 5–10 infektiotautia ja sen jälkeen 2 tai 3 infektiota vuodessa. Merkittävin syy infektioiden leviämisen kannalta on ihmiskontaktien määrä.

Teoriaosuudessa käsitellään muutamia erilaisia lasten infektiotauteja ja niiden hoitoa, kuinka ne leviävät sekä mikä auttaa niiden leviämisen ennaltaehkäisyssä. Kirjallisuuskatsauksen avulla saatiin kattavasti tarkkoja vastauksia tutkimuskysymyksiin, sillä tutkimuskysymykset olivat selkeästi rajattuja. Lopputuotos eli opas laadittiin opinnäytetyön teoriaosuuden ja kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että infektiotautien ennaltaehkäisykeinoista tärkeimmäksi asiaksi nousi oikeanlaisen käsihygienian noudattaminen. Varhaiskasvatusryhmien koot vaikuttivat myös infektiotautien esiintyvyyteen. Mitä pienemmästä varhaiskasvatusryhmästä oli kyse, sitä vähemmän infektiotartuntoja niissä esiintyi. Suomen lapsista yli 95 prosenttia oli saanut rokotusohjelman mukaiset rokotteet. Hyvä rokotuskattavuus auttaa myös infektiotautien ennaltaehkäisyssä.
 
The purpose of this thesis was to create a clear and easily understandable guide to the most common infectious diseases within children, their prevention and treatment for caretakers of young children in early childhood education of Finland. The work was commissioned by the City of Kotka. Our work was a development task and was carried out using a descriptive literature review. There were 21 sources in the literature review which consisted of studies, articles and recommendations. As an analysis method, inductive content analysis was used. The aim of the work was to find out, which infectious diseases are most common in early childhood education in Finland, how to treat infectious diseases of young children in Finland and how to prevent infectious diseases in Finland.

In the current global society, various factors influence the spread of infections and the emergence of the new ones. During the first two years of life, Finnish children suffer from 5 to 10 infectious diseases, followed by 2 or 3 infections per year. The main reason for the spread of infections is the amount of human contact.

The theoretical part deals with various infectious diseases of children and their treatment, how they spread and what helps to prevent their spread. The literature review provided comprehensive answers to research questions, as the research questions were clearly limited. As the result, the guide was created with the help of the theoretical part of our thesis and the results of the literature review.

In conclusion, the most important thing about the preventive measures of infectious diseases was compliance with the right hand hygiene and its impact on the spread of infections. The incidence of infectious diseases was also influenced by the size of early childhood education groups. The smaller the early childhood education group was, the fewer infections were present. Over 95 per cent of Finnish children has been vaccinated according to the vaccination program. Good vaccination coverage also helps prevents infectious diseases.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste