Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kuudesluokkalaisten ajatuksia yläkouluun siirtymisestä ja siirtymävaiheen tuen tarpeesta

Julkunen, Henna; Kotilainen, Martta (2008-05-05)

Avaa tiedosto
jamk_1212043904_8.pdf (171.4Kt)
Lataukset: 


Julkunen, Henna
Kotilainen, Martta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212043904-8
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuudesluokkalaisten ajatuksia yläkouluun siirtymisestä ja siirtymävaiheen tuen tarpeesta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä eläytymismenetelmää, jossa aineisto kerätään pienten kehyskertomusten avulla. Tutkittaville annetaan kehyskertomus, johon eläytyen he kirjoittavat lyhyen tarinan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää siirtymävaiheeseen liittyviä ajatuksia ja tarkastella niitä asioita, joiden nuoret kokevat siirtymävaihetta helpottavan ja kenen kanssa asioista halutaan keskustella. Kohdejoukkona olivat kuudesluokkalaiset nuoret ja opinnäytetyössä oli mukana kaksi alakoulua, joista molemmista opinnäytetyöhön osallistui yksi luokka. Tutkimusaineistona oli 37 ainetta, joista 18 oli kirjoitettu kehyskertomus A:n ja 19 kehyskertomus B:n pohjalta. Nuorten toiveet ja pelot jakautuivat kolmeen eri luokkaan: sosiaaliset suhteet, koulunkäynti ja omat tunteet. Jännitystä aiheuttavat asiat nousivat aineista keskeisimpään rooliin ja erityisesti sosiaalisiin suhteisiin liittyvät pelot korostuivat. Pelon, jännityksen ja odotuksen lisäksi nuoret kuvasivat yläkouluun siirtymisen olevan iloinen ja haastava asia, vaikka oman paikan löytymistä pelättiin ja koulun vaihtuminen aiheutti myös stressiä ja turvattomuutta. Aineista välittyi laaja skaala erilaisia tunteita, positiivisia ja negatiivisia, joita nuorten mielessä siirtymävaiheessa pyörii. Luotettavan aikuisen rooli siirtymävaiheen helpottajana kuvastui useista aineista: opettajat, vanhemmat, rehtori, terveydenhoitaja ja nimeltä mainitsemattomat luotettavat aikuiset nimettiin tahoiksi, joiden kanssa siirtymävaiheeseen ja yläkouluun liittyviä asioita haluttiin käsitellä. Keskustelu kavereiden tai aikuisen kanssa mainittiin myös lukuisissa aineissa siirtymävaihetta helpottavana tekijänä ja kaiken kaikkiaan aineistosta välittyi nuorten tarve keskustella ja saada etukäteen tietoa yläkouluun siirtymisestä. Saatujen tulosten perusteella voidaankin ajatella keskustelun lieventävän sosiaalisiin suhteisiin ja yksinoloon liittyviä pelkoja..
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste