Kuudesluokkalaisten ajatuksia yläkouluun siirtymisestä ja siirtymävaiheen tuen tarpeesta
Julkunen, Henna; Kotilainen, Martta (2008-05-05)
Julkunen, Henna
Kotilainen, Martta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212043904-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212043904-8
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuudesluokkalaisten ajatuksia yläkouluun siirtymisestä ja siirtymävaiheen tuen tarpeesta. Tutkimusaineisto kerättiin käyttämällä eläytymismenetelmää, jossa aineisto kerätään pienten kehyskertomusten avulla. Tutkittaville annetaan kehyskertomus, johon eläytyen he kirjoittavat lyhyen tarinan. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää siirtymävaiheeseen liittyviä ajatuksia ja tarkastella niitä asioita, joiden nuoret kokevat siirtymävaihetta helpottavan ja kenen kanssa asioista halutaan keskustella. Kohdejoukkona olivat kuudesluokkalaiset nuoret ja opinnäytetyössä oli mukana kaksi alakoulua, joista molemmista opinnäytetyöhön osallistui yksi luokka. Tutkimusaineistona oli 37 ainetta, joista 18 oli kirjoitettu kehyskertomus A:n ja 19 kehyskertomus B:n pohjalta. Nuorten toiveet ja pelot jakautuivat kolmeen eri luokkaan: sosiaaliset suhteet, koulunkäynti ja omat tunteet. Jännitystä aiheuttavat asiat nousivat aineista keskeisimpään rooliin ja erityisesti sosiaalisiin suhteisiin liittyvät pelot korostuivat. Pelon, jännityksen ja odotuksen lisäksi nuoret kuvasivat yläkouluun siirtymisen olevan iloinen ja haastava asia, vaikka oman paikan löytymistä pelättiin ja koulun vaihtuminen aiheutti myös stressiä ja turvattomuutta. Aineista välittyi laaja skaala erilaisia tunteita, positiivisia ja negatiivisia, joita nuorten mielessä siirtymävaiheessa pyörii. Luotettavan aikuisen rooli siirtymävaiheen helpottajana kuvastui useista aineista: opettajat, vanhemmat, rehtori, terveydenhoitaja ja nimeltä mainitsemattomat luotettavat aikuiset nimettiin tahoiksi, joiden kanssa siirtymävaiheeseen ja yläkouluun liittyviä asioita haluttiin käsitellä. Keskustelu kavereiden tai aikuisen kanssa mainittiin myös lukuisissa aineissa siirtymävaihetta helpottavana tekijänä ja kaiken kaikkiaan aineistosta välittyi nuorten tarve keskustella ja saada etukäteen tietoa yläkouluun siirtymisestä. Saatujen tulosten perusteella voidaankin ajatella keskustelun lieventävän sosiaalisiin suhteisiin ja yksinoloon liittyviä pelkoja..