Opiskelijavastaavana leikkaus- ja anestesiaosastolla : opiskelijavastaavien kokemuksia työnkuvastaan sekä tuki- ja koulutustarpeestaan
Hongisto, Tuuli; Lopez-Lehto, Pedro (2007)
Hongisto, Tuuli
Lopez-Lehto, Pedro
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-578
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata leikkaus- ja anestesiaosaston opiskelijavastaavien työtä heidän kokemustensa perusteella sekä kartoittaa opiskelijavastaavien kokemuksia tuki- ja koulutustarpeistaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selkeyttää ja yhtenäistää leikkaus- ja anestesiaosastolla toimivien opiskelijavastaavien työnkuvaa. Lisäksi kartoittamalla opiskelijavastaavien työhön liittyviä tuki- ja koulutustarpeita oli tavoitteena saada tietoa, jota työyksikkö ja oppilaitos voivat hyödyntää tukea ja koulutusta suunniteltaessa. Tutkimus oli laadullinen ja toteutettiin Keski-Suomen keskussairaalan leikkaus-ja anestesiaosastolla. Tutkimusaineisto (n=6) kerättiin kyselylomakkeella. Aineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysillä. Tutkimustulosten perusteella opiskelijavastaavat kokivat työnsä mielekkäänä, haasteellisena ja mukavana lisänä muihin työtehtäviin. Opiskelijavastaavat kertoivat tehtäväkseen harjoittelun puitteiden luomisen muun muassa hoitamalla harjoitteluun liittyviä käytännönjärjestelyjä, toimimalla yhteyshenkilönä työyksikön ja oppilaitoksen välillä, laatimalla ja päivittämällä erilaisia ohjeita sekä tukemalla opiskelijoita ja ohjaajia harjoitteluun liittyvissä asioissa. Opiskelijavastaavat kokivat saavansa tukea pääasiassa toisilta opiskelijavastaavilta. Lisää tukea kaivattiin etenkin johdolta ja työkavereilta. Opiskelijavastaavat kertoivat saamansa koulutuksen vähäiseksi. Opiskelijavastaavat toivoivat lisää koulutustaerilaisista harjoitteluun ja ohjaukseen liittyvistä aiheista. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että opiskelijavastaavilla on merkittävä rooli harjoitteluprosessissa. Lisäksi voidaan todeta, että lisäajan avulla turvattaisiin opiskelijavastaavien välinenvertaistuki, jota pidettiin tärkeänä tukimuotona. Lisä tuki johdolta ja kollegoilta lisäisi tunnetta, että koko osasto on opiskelijaohjauksessa mukana. Tutkimustuloksista ilmeni myös opiskelijavastaavien tarve ja halu koulutukseen. Koulutuksella turvattaisiin myös osaston opiskelijaohjauksen laatu. The aim of this study was to describe operation ward's student coordinators' experiences about their work and needs for support and updating education. The aim of this study was also to clarify and standardise the work description of the student coordinators. Finding out the coordinators'needs for support and updating education helps the hospital and polytechnics to plan support and education. The study was qualitative and was done at the operation ward of the central hospital of Central Finland. The research material (n=6) was gathered up with a questionnaire. The research material was analysed with the help of qualitative content-analysis. Based on the research findings it can be said that the student coordinators consider their work as meaningful, challenging and a pleasant addition to their other work tasks. The student coordinators described resource planning as their work which means taking care of practical everyday issues, working as a contact person between school and hospital, and making and updating instructions. They told also that their work was to give their support to the students and clinical tutors regarding practical training issues in the operation ward. The student coordinators felt that they got support mainly from other student coordinators. Extra support was wished from the management and co-workers. The student coordinators told that they have had very little updating education. They wished more education from issues regarding practical training and clinical tutoring. As a conclusion it can be said that student coordinators have a significant part in the process of practical training. Providing more time to the student coordinators, they could use more fellow-support as a support method. Extra support from the management and co-workers would give a feeling that student tutoring is a matter of all working community. The research findings show also that the student coordinators have the will and need to updating education. The extra education would ensure the quality of practical training.