Sairaanhoitajien kokemuksia hoitotyön opiskelijoiden ammattitaitoa edistävän harjoittelun ohjauksesta
Savolainen, Venla; Soikkeli, Anu (2007)
Savolainen, Venla
Soikkeli, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-590
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli hoitotyön opiskelijoiden harjoittelun ohjauksen kehittäminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kuinka sairaanhoitajat kokivat opiskelijaohjauksen työnsä osana, millaisia oppimista edistäviä ja estäviä tekijöitä sairaanhoitajat kokivat harjoittelun ohjauksessa, sekä millainen oli sairaanhoitajan työyhteisön antaman tuen ja ilmapiirin merkitys opiskelijaohjaustoiminnalle. Lisäksi tavoitteena oli selvittää sairaanhoitajien kokemuksia opiskelijaohjausyhteistyöstä ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin teemahaastattelua apuna käyttäen. Haastattelu toteutettiin ryhmähaastatteluna, johon osallistui neljä sairaanhoitajaa Keski-Suomen keskussairaalasta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia hyödyntäen. Sairaanhoitajat kokivat tietonsa hoitotyön opiskelijoiden koulutuksesta vähäisiksi. Tiedon puute vaikeutti sairaanhoitajien toteuttamaa opiskelijaohjausta ja sairaanhoitajat kokivat ohjaamisensa kärsivän tiedon puutteesta. Sairaanhoitajat toivoivat saavansa koulutusta opiskelijaohjaustyönsä tueksi. Nykyinen hoitotyön koulutus koettiin teoreettisena. Sairaanhoitajien opiskelijaohjaustyöhön oli tullut lisää teorialähtöisyyttä, minkä sairaanhoitajat kokivat vieraaksi. Opintojen teoriapainotteisuuden nähtiin heikentäneen myös opiskelijoiden käytännön taitojen osaamista harjoittelujaksolla. Sairaanhoitajan osaaminen ja opiskelijan sekä työyhteisön myönteinen asenne vaikuttivat myönteisesti ohjaussuhteen kehittymiseen. Sairaanhoitajat kokivat opiskelijoiden ohjauksen suunnittelun tärkeäksi, jotta opiskelijoille pystyttiin tarjoamaan riittävästi oppimistilanteita harjoittelun aikana. Jatkuvan palautteen antaminen opiskelijalle nähtiin tärkeänä opiskelijan ammatilliselle kasvulle. Opiskelijaarvioinnissa käytettävä lomake koettiin vaikeaksi käyttää ja aiheutti epätasa-arvoa opiskelijan harjoittelun arviointiin. Opiskelijaohjausyhteistyötä ammattikorkeakoulun kanssa koettiin olevan liian vähän. Sairaanhoitajat toivoivat opettajien osallistuvan enemmän harjoittelupaikassa tapahtuvaan ohjaukseen. He halusivat myös enemmän tietoa ammattikorkeakoululta opiskelijoiden opinnoista ja ohjaustyöstä. The purpose of this thesis was to develop supervised clinical practice of nursing. The objectives of study were to find out how the nursing staff had experienced clinical practice of nursing,what kind of experiences the nursing staff had about the supervision of student nurses as part of their jobs. Furthermore, the study examined how the nursing staff had experienced the factors that advance or arrest learning in clinical practice and how the work community and its atmosphere affect the clinical practice of nursing. The study examined also what kind of collaboration there was between Jyväskylä university of applied sciences and Central Hospital of Central Finland and how the nursing staff had experienced the collaboration in supervised clinical practice of nursing. This bachelor's thesis was conducted as qualitative. The study was conducted astheme interviews given by four nurses in Central Hospital of Central Finland. The interviews were analysed by content analysis. The nurses experienced that their knowledge about the education of students was inadequate and as a consequence, the insufficient knowledge disturbed the supervision of students. The results indicate that nurses expect more education in the field of supervision. The nursing staff felt that they need more support from school in supervising the clinical practice of nurses. The nurses felt that the educationof nursing is too academic in these days, too unfamiliar to them. The nurses had noticed that students' practical skills had degenerated because of the changes in the education. The expert knowledge of the nurses as well as the positive attitude of the workcommunity and of the students affects favourably clinical practice. The nursing staff felt that improving on supervision is important so that they are able to offer enough learning situations to their students. Continual feedback is essential for students' personal development. The valuation blanks used to estimate students are too difficult to use and they cause inequality in estimating situations. In addition, the nurses felt that there wasn't enough collaboration with the nursing school. The nurses expect that the teachers of nursing could participate more in the education in the department, e.g. visit more often. They wanted also more information about the studies of the student nurses and more information about student supervision.