Asiakastyytyväisyystutkimus.case: Trimedia Oy /
Finska, Niina. (2008-11-17)
Finska, Niina.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236327972-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1236327972-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi jyväskyläläinen Trimedia Oy. Työn tavoitteena oli tutkia Trimedian asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli myös selvittää asiakkaiden mielipiteitä internetliiketoiminnan merkityksestä sekä sitä, millaisiksi asiakkaat kokevat Trimediassa kehitetyt internetliiketoiminnan osa-alueita kuvaavat mallit. Tutkimukselle oli selvä tarve, koska Trimedialle ei ole aikaisemmin tehty asiakastyytyväisyystutkimusta. Tutkimus toteutettiin kokonaistutkimuksena, jossa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmiksi valittiin asiakastyytyväisyyden osalta verkkokysely ja internetliiketoiminnan osalta toimeksiantajan haastattelu. Analysointimenetelmiksi valikoituivat kvantifioiminen, teemoittelu ja tyypittely. Tutkimustulokset syötettiin Exceltaulukkolaskentaohjelmaan, jolla luotiin kuvioita ja taulukoita havainnollistamaan tuloksia. Tutkimuksen tuloksista kävi ilmi, että vastanneista 57 % piti kokonaistyytyväisyyttään Trimediaan hyvänä ja 43 % erittäin hyvänä. Kiitosta saivat etenkin palvelun ystävällisyys ja joustavuus sekä henkilöstön tavoitettavuus. Internetliiketoiminnan merkityksen vastanneet kokivat tärkeäksi varsinkin yritystensä internetsivujen kautta. Vastanneista 50 % piti internetsivuja erittäin tärkeänä ja 29 % tärkeänä yrityksensä menestymisen kannalta. Internetsivujen osa-alueista löydettävyyttä pidettiin tärkeimpänä. Opinnäytetyön tulosten perusteella voidaan todeta, että Trimedian asiakastyytyväisyydessä ei ollut merkittäviä puutteita. Tulosten avulla yrityksellä on mahdollisuus kehittää toimintaansa asiakkaiden toivomusten mukaiseksi. Tutkimus antaa pohjan säännöllisesti suoritettaville asiakastyytyväisyystutkimuksille.