Päivähoito osaamiskartoituksen yhteenveto : case: Nenäinniemen päiväkoti
Ruotsalainen, Marja (2008-04-25)
Ruotsalainen, Marja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-25
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212581426-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212581426-2
Tiivistelmä
Osaamisen kehittäminen on osa yrityksen johtamista. Henkilöstön osaamiskartoitus on apuväline kohdata työelämän muutoksia. Tutkimustehtävän tarkoituksena oli tehdä yhteenveto osaamiskartoituksen pohjalta ja tarkastella, onko koulutustaustalla vaikutusta osaamisen arvioinnissa. Työssä selvitetään päivähoito- ja varhaiskasvatusta yleensä, päivähoitoa palveluprosessin kautta, oppivaa työyhteisöä, osaamiskartoituksen ja kehityskeskustelun merkitystä työssä kehittymiselle. Työn toimeksiantaja on Jyväskylän kaupunki/Nenäinniemen päiväkoti. Tutkimustehtävän tuloksena tehtiin yhteenveto, jonka avulla päiväkodin johtaja arvioi henkilökunnan osaamistason tällä hetkellä ja heidän kehittämistavoitteet vuodelle 2008. Tuloksien perusteella työyhteisö voidaan suunnitella toimiviksi tiimeiksi, hyödyntämällä osaamista ja kouluttamalla. Tutkimusaineisto kerättiin valmiilla osaamiskartoituslomakkeella tammikuun ja huhtikuun 2008 välisenä aikana. Päiväkodin johtaja suoritti kartoituksen haastattelemalla henkilökunnan. Haastateltavia oli 14, joista 8 lastentarhanopettajaa ja 6 lastenhoitajaa. Kyseessä oli tapaustutkimus, jossa käytettiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Kerätty tutkimusaineisto käsiteltiin BSCnäkökulmittain ja vertailtiin, oliko eri koulutupohjalla merkitystä osaamisen arvioinnissa. Toimeksiantaja käyttää osaamiskartoituksen pohjalta saatua yhteenvetoa osaamisen arviointiin, kehittämiseen ja koulutuksen suunnitteluun. Tutkimustulosten perusteella, toimeksiantajan henkilökunta on vahvasti ammatillista, osaavaa henkilökuntaa, jotka ovat valmiita muutokseen ja kouluttautumiseen. Osaamisen arvioinneissa koulutustaustan pohjalta suurimmat erot löytyivät viestinnän, atk-taitojen ja pedagogisen ammattiosaamisen suhteen.