Kanta-asiakasohjelman hyödyntäminen ja markkinointi : case: Torikeskus, Jyväskylä
Pohjalainen, Reija (2008-04-17)
Pohjalainen, Reija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-17
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1211447635-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1211447635-4
Tiivistelmä
Kanta-asiakaskorttien yhä kasvava määrä kuluttajien lompakoissa on tehnyt kanta-asiakasmarkkinoinnista yhä haastavampaa ja asiakkaan arvostamien etujen tarjoamisesta yhä vaikeampaa. Tämän tutkimuksen toimeksiantaja, Torikeskuksen yrittäjäyhdistys, haluaa vahvistaa kanta-asiakasohjelmansa asemaa. Torikeskus pyrkii tarjoamaan asiakkailleen yhdellä kortilla etuja yli viidestäkymmenestä liikkeestä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää millaisia kanta-asiakasetuja ja tarjouksia Torikeskuksen asiakkaat arvostavat, ja miten kanta-asiakasohjelmaa tulisi markkinoida, jotta se tavoittaisi kohderyhmän mahdollisimman hyvin. Samalla selvitettiin asiakkaiden suhtautumista mainosviestien vastaanottamiseen eri markkinointikanavissa. Tutkimustuloksia voidaan käyttää tulevaisuudessa toimeksiantajan markkinoinnin, ja erityisesti kanta-asiakasmarkkinoinnin päätöksenteon apuna. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla. Tutkimuksessa on huomioitu asiakasnäkökulman lisäksi kauppakeskuksen yrittäjien näkökulma. Asiakaskysely toteutettiin Torikeskuksen tiloissa satunnaisotoksena ja yrityskysely toteutettiin jakamalla kysely yrityksiin ja keräämällä pois henkilökohtaisesti. Asiakas- ja yrityskyselyiden tuloksia vertailemalla voidaan tehdä päätelmiä siitä, ovatko yritysten ajatukset kanta-asiakasohjelman markkinoinnista yhteneviä asiakkaiden ajatusten kanssa. Otoskoko molemmilta osapuolilta oli liian pieni, jotta luotettavia yleistyksiä voitaisiin tehdä, mutta tutkimustulokset osoittivat melko selkeästi, että asiakkaiden ja yritysten ajatukset kanta-asiakasetujen laadusta ja käytettävistä markkinointikanavista olivat yhteneviä. Työn teoreettinen osa koostuu kanta-asiakasohjelmien ja -markkinoinnin, sekä markkinointiviestinnän määritelmistä ja muodoista.