Design management opintojen osaksi Jyväskylän ammattikorkeakouluun
Meijanen, Mervi (2007-10-29)
Meijanen, Mervi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-10-29
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195717048-1
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1195717048-1
Tiivistelmä
Työelämässä tarvitaan osaamista, jonka avulla yrityksen perusstrategia ja tunnistettavuus saadaan näkyviksi. Yksi mahdollisuus saavuttaa näitä taitoja on tutustua design managementiin. Työn tavoitteena oli selvittää, tulisiko design management ottaa opintojen osaksi Jyväskylän ammattikorkeakouluun. Tavoitetta kohti mentäessä oli perehdyttävä yrityselämän osaamiseen kohdistuviin vaatimuksiin, design managementin tunnettuuteen ja tarpeellisuuteen opiskelijoiden keskuudessa sekä Jyväskylän ammattikorkeakoulun mahdollisuuksiin vastata koulutustarpeeseen. Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun liiketalouden ja matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opiskelijoille suunnatun lomakekyselyn sekä yrityselämän edustajille suunnattujen teemahaastattelujen avulla. Empiirisestä aineistosta saadun materiaalin analyysi ja teoreettisesta aineistosta luotu viitekehys yhdessä olivat työn perusta. Toimeksiantajana oli Jyväskylän ammattikorkeakoulun matkailu-, ravitsemis- ja talousalan koulutusyksikk ö. Vastausten perusteella voitiin todeta, että design management monialaisena kokonaisuutena on kuitenkin koulutusyksiköistä riippumatonta aluetta ja se koettiin tarpeelliseksi osaksi eri ammateissa tarvittavaa ammattitaitoa. Tulokset osoittivat opiskelijoiden pitävän aihealuetta mielekkäänä osana opintoja ja Jyväskylän ammattikorkeakoululla olevan tällä hetkellä sekä tulevaisuudessa mahdollisuuksia vastata koulutustarpeeseen. Työssä esitellyt jatkotutkimukset tulevat tarkentamaan opintojen painopisteitä sekä sijoittumista opintotarjontaan.