Rengashotelli : Toimintatapa- ja kehityssuunnitelma
Mutanen, Anssi (2019)
Mutanen, Anssi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615345
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä Autotalo Hartikaisen rengashotellitoimintaan Joensuun toimipisteellä, ja pohtia mahdollisia kehitysideoita, joilla sen toimintaa voitaisiin tehostaa. Tavoitteena oli löytää parempia toimintatapoja tai osa-alueita joihin rengashotellitoiminnassa kannattaa panostaa, jotta sen toiminnasta saataisiin entistä sujuvampaa.
Teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan. Siinä käsitellään asiakassuhteiden hallintaa markkinoinnin kautta sekä renkaita ja niiden tehtävää ajoneuvossa. Rengashotellin toiminnan kannalta, tulee renkaiden ominaisuudet tuntea, ja mitä on otettava huomioon renkaanvaihdon yhteydessä ja renkaiden kuntoa arvioitaessa, jotta asiakkaita voidaan palvella mahdollisimman hyvin.
Toiminnankuvaus ja toteutusosassa käydään läpi käytettävissä olevat resurssit, renkaanvaihdon toteutus prosessina sekä rengashotellitoiminnan haasteellinen kausiluontoisuus. Koska kyseessä on asiakkaille tarjottava palvelu, ovat markkinointi ja asiakaspalvelun laatu työn kannalta oleellisia asioita, joihin toiminnassa kannattaa panostaa.
Työn tuloksena löydettiin kehityskohteita, joihin panostamalla toimintaa voitaisiin saada tehokkaammaksi. Kausiluonteisuuden takia, valmistautuminen sesonkiin ja sitä ennakoivat toimenpiteet ja suunnittelu osoittautuivat tärkeiksi kehityksen kohteiksi.
Teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan. Siinä käsitellään asiakassuhteiden hallintaa markkinoinnin kautta sekä renkaita ja niiden tehtävää ajoneuvossa. Rengashotellin toiminnan kannalta, tulee renkaiden ominaisuudet tuntea, ja mitä on otettava huomioon renkaanvaihdon yhteydessä ja renkaiden kuntoa arvioitaessa, jotta asiakkaita voidaan palvella mahdollisimman hyvin.
Toiminnankuvaus ja toteutusosassa käydään läpi käytettävissä olevat resurssit, renkaanvaihdon toteutus prosessina sekä rengashotellitoiminnan haasteellinen kausiluontoisuus. Koska kyseessä on asiakkaille tarjottava palvelu, ovat markkinointi ja asiakaspalvelun laatu työn kannalta oleellisia asioita, joihin toiminnassa kannattaa panostaa.
Työn tuloksena löydettiin kehityskohteita, joihin panostamalla toimintaa voitaisiin saada tehokkaammaksi. Kausiluonteisuuden takia, valmistautuminen sesonkiin ja sitä ennakoivat toimenpiteet ja suunnittelu osoittautuivat tärkeiksi kehityksen kohteiksi.