Internationalization of software companies : case: Le Sphinx
Lankinen, Päivi; Tanhuala, Anna (2008-04-18)
Lankinen, Päivi
Tanhuala, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-18
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212138678-4
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1212138678-4
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on markkinatutkimus ranskalaiselle ohjelmistoyritykselle, Le Sphinx:lle. Tavoitteena oli löytää vaihtoehtoja kansainvälistymiseen erilaisten markkinointikeinojen avulla. Tutkimusongelmat opinnäytetyössä olivat tunnettuuden parantaminen Euroopan markkinoilla ja Suomen markkinapotentiaalin selvittäminen. Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista ja kvantitatiivista tutkimusotetta. Kvalitatiivinen aineisto saatiin käyttämällä teemahaastattelua, jossa haastateltiin ohjelmistoliiketoiminnan ammattilaista. Kvantitatiivinen aineisto saatiin tekemällä kysely Sphinx-koulutustilaisuuteen osallistuneille, minkä lisäksi materiaalia kerättiin kirjallisuuslähteistä ja internetistä. Tuloksista ilmeni, että Le Sphinx:n pitäisi kehittää tuotteitaan mm. mahdollistamaan monipuolisemmat testit. Myös saatavuus opiskelijoille vaatii kehittämistä. Itä-Eurooppa todettiin ohjelmistoteollisuuden nopeimmin kasvavaksi alueeksi Euroopassa, kun taas Suomea ei koettu kannattavaksi markkina-alueeksi vähäisen asiakasmäärän vuoksi. Jakelu- ja markkinointivaihtoehtoja pohdittaessa ilmeni, että joka maahan pitäisi hankkia edustaja, joka tuntee kyseisen alueen. Markkinointia pitäisi soveltaa markkina-alueittain. Markkinajohtajaksi pääsy edellyttäisi selkeää ydinosaamista, johon Le Sphinx:n kannattaa panostaa. Opinnäytetyössä esiin tulleita jakelu- ja markkinointiehdotuksia on mahdollista hyödyntää käytännössä. Tutkimuksesta selviävät kilpailukeinot, joihin yrityksen kannattaa panostaa, kun taas esiin tulleisiin yrityksen heikkouksiin pitäisi puuttua. Potentiaaliset asiakkaat Suomessa käyvät ilmi opinnäytetyöstä ja ohjelmistoteollisuus Euroopassa käsitellään yleisesti. Jokaisesta maasta tulisi näin ollen tehdä tarkemmat markkinatutkimukset ennen markkinoille menemistä.