Brändin tuoman lisäarvon vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen muotiliiketoiminnassa
Pulkkinen, Sara (2019)
Pulkkinen, Sara
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715388
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka brändin tuoma lisäarvo vaikuttaa muotiliiketoiminnassa kuluttajan ostopäätökseen. Samalla pyrittiin selvittämään mitkä ovat ne asiat, jotka brändeissä tuovat lisäarvoa sekä kuinka ne vaikuttavat kuluttajan statukseen. Tavoitteena oli luoda laadullinen analyysi, jossa kerrotaan kuluttajien kokemasta brändien vaikutuksesta.
Teoreettinen viitekehys koostuu kuluttajien ostokäyttäytymisestä, muotiliiketoiminnasta sekä brändistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut ryhmissä. Kysymykset pohjautuivat ja teemautuivat tutkimuskysymyksiin. Teemahaastattelut järjestettiin kahdessa ei ryhmässä, joissa haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä. Tutkimuksen tuloksista muodostettiin laadullinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tulosten mukaan brändin tuoma lisäarvo on merkittävä tekijä kuluttajan ostopäätöksen muodostamisessa. Lisäarvon koetaan tulevan brändin suosiosta ja siitä, että muutkin kuluttajat tuntevat kyseisen brändin tuotteiden arvon. Brändin vaikutus statukseen on tutkimuksessa ilmennyt suuri vaikuttaja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kun brändivaatteita ostetaan, haluavat kuluttajat usein myös muiden tämän huomaavan.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista löytyi yhteneviä piirteitä, joiden kautta brändin tuoma lisäarvo ohjaa kuluttajaa ostoprosessissa ja sen eri vaiheissa. Suurin brändin lisäarvon tuoma vaikutus kuluttajaan on luottamus sekä usko brändin laadukkuuteen. Kuluttajat kokevat brändin negatiivisten piirteiden katoavan vahvan suosion ja uskon laadukkuuteen myötä. Tulevaisuudessa ilmiötä voitaisiin tutkia lisää yhdistämällä eri ikäluokkia tässä tutkimuksessa käytetyn kohderyhmän lisäksi.
Teoreettinen viitekehys koostuu kuluttajien ostokäyttäytymisestä, muotiliiketoiminnasta sekä brändistä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelut ryhmissä. Kysymykset pohjautuivat ja teemautuivat tutkimuskysymyksiin. Teemahaastattelut järjestettiin kahdessa ei ryhmässä, joissa haastateltiin yhteensä seitsemää henkilöä. Tutkimuksen tuloksista muodostettiin laadullinen aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tulosten mukaan brändin tuoma lisäarvo on merkittävä tekijä kuluttajan ostopäätöksen muodostamisessa. Lisäarvon koetaan tulevan brändin suosiosta ja siitä, että muutkin kuluttajat tuntevat kyseisen brändin tuotteiden arvon. Brändin vaikutus statukseen on tutkimuksessa ilmennyt suuri vaikuttaja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kun brändivaatteita ostetaan, haluavat kuluttajat usein myös muiden tämän huomaavan.
Johtopäätöksenä tutkimuksen tuloksista löytyi yhteneviä piirteitä, joiden kautta brändin tuoma lisäarvo ohjaa kuluttajaa ostoprosessissa ja sen eri vaiheissa. Suurin brändin lisäarvon tuoma vaikutus kuluttajaan on luottamus sekä usko brändin laadukkuuteen. Kuluttajat kokevat brändin negatiivisten piirteiden katoavan vahvan suosion ja uskon laadukkuuteen myötä. Tulevaisuudessa ilmiötä voitaisiin tutkia lisää yhdistämällä eri ikäluokkia tässä tutkimuksessa käytetyn kohderyhmän lisäksi.
