Ystävyyden Majatalon rahankeräyksen markkinointisuunnitelma
Salin, Aki (2019)
Salin, Aki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615282
Tiivistelmä
Ystävyyden Majatalo sijaitsee Kruusilassa, Varsinais-Suomessa. Sen ensisijainen tarkoitus on tarjota toipumispaikkoja normaaleista elämänhaasteista tietään eteenpäin etsiville ihmisille. Toimintaa rahoitetaan kurssi- ja majoitustuloilla sekä lahjoituksilla. Ystävyyden Majatalon taustalla oleva yhdistys haki ja sai rahankeräysluvan tämän opinnäytetyön tekoprosessin aikana. Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, mitkä ovat parhaat markkinoinnin keinot onnistuneen rahankeräyksen saavuttamiseksi. Lopputuloksena syntyi markkinointisuunnitelma rahankeräystä varten.
Tietoperusta luotiin aiheeseen liittyvien tutkimusten, markkinoinnin kirjallisuuden ja ajankohtaisten sanoma- ja aikakauslehtiartikkelien avulla. Käytännönläheistä näkökulmaa syvennettiin benchmarking-tutkimuksessa, jossa tutkittiin kuuden erilaisen hyväntekeväisyysjärjestön kotisivujen ja Facebook-sivujen rahankeräystä ja viestintää. Näitä verrattiin Ystävyyden Majatalon vastaaviin ja tehtiin ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Tämän jälkeen lähtötilanneanalyysissa kartoitettiin Ystävyyden Majatalon nykytilaa. Teemahaastatteluilla perehdyttiin tarkemmin toimeksiantajan yksilöllisiin tarpeisiin. Haastateltaviksi valittiin kaksi Ystävyyden Majatalon taustalla olevan yhdistyksen keskeistä henkilöä.
Lopputuloksena päädyttiin seuraaviin keskeisiin toimenpidesuosituksiin:
lahjoittamisen pitää olla teknisesti helppoa, rahankeräys tulee lanseerata näkyvästi, markkinointiviestintää on aktivoitava erityisesti Facebookissa ja vuosikertomukset on saatava julkisesti näkyville.
Tietoperusta luotiin aiheeseen liittyvien tutkimusten, markkinoinnin kirjallisuuden ja ajankohtaisten sanoma- ja aikakauslehtiartikkelien avulla. Käytännönläheistä näkökulmaa syvennettiin benchmarking-tutkimuksessa, jossa tutkittiin kuuden erilaisen hyväntekeväisyysjärjestön kotisivujen ja Facebook-sivujen rahankeräystä ja viestintää. Näitä verrattiin Ystävyyden Majatalon vastaaviin ja tehtiin ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Tämän jälkeen lähtötilanneanalyysissa kartoitettiin Ystävyyden Majatalon nykytilaa. Teemahaastatteluilla perehdyttiin tarkemmin toimeksiantajan yksilöllisiin tarpeisiin. Haastateltaviksi valittiin kaksi Ystävyyden Majatalon taustalla olevan yhdistyksen keskeistä henkilöä.
Lopputuloksena päädyttiin seuraaviin keskeisiin toimenpidesuosituksiin:
lahjoittamisen pitää olla teknisesti helppoa, rahankeräys tulee lanseerata näkyvästi, markkinointiviestintää on aktivoitava erityisesti Facebookissa ja vuosikertomukset on saatava julkisesti näkyville.