Ravintola Jazz Barin palvelujärjestelmän kehittäminen
Häkkinen, Niina (2006)
Häkkinen, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-154
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-154
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Jyväskylässä toimivan ravintola Jazz Barin palvelujärjestelmän osa-alueiden toimivuutta. Tarkemmin tutkimuksella haluttiin selvittää Jazz Barin asiakaskunnan rakenne ja asiakkaiden tyytyväisyys ravintolan palveluihin, tuote- ja musiikkitarjontaan sekä toimintaympäristöön. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään Jazz Barista kehittämis- ja parantamiskohteita. Tutkimuksen toteuttamiskeinoksi valittiin kvantitatiivinen erillistutkimus, mikä koostui sekä vaihtoehtoisista että avoimista kysymyksistä. Tutkimusaineisto kerättiin ajanjaksolla 1.2. - 18.2. 2006 Jazz Barin tiloissa asiakastyytyväisyyskyselylomakkeiden avulla. Kyselylomakkeita täytettiin 143 kappaletta, joista 92 prosenttia voitiin ottaa käytettäväksi tutkimuksessa. Kyselyn tulokset käsiteltiin SPSS- tilasto-ohjelmalla ja avoimet kysymykset manuaalisesti helmikuussa 2006. Tuloksien perusteella ravintola Jazz Barin asiakaskunta koostui kanta-asiakkaista, jotka olivat käyneet ravintolassa usean vuoden ajan. Suurin osa asiakkaista oli opiskelijoita ja hyvin kouluttautunutta väkeä. Sukupuolijakauma vastanneiden kesken oli tasainen. Suurin osa asiakkaista oli 20 - 26 -vuotiaita. Uusien asiakkaiden osuus oli huomattavan vähäinen. Tuotevalikoimaan ja ravintolan miljööseen asiakkaat olivat valtaosin tyytyväisiä. Ravintolan saavutettavuudessa, henkilökunnan palvelussa ja yrityksen markkinoinnissa ilmenivät asiakkaiden mielestä suurimmat puutteet. Ravintola Jazz Bar palvelee asiakkaitaan tulevaisuudessa entistä paremmin, kun tutkimuksessa esille nousseisiin kehittämiskohteisiin reagoidaan. Kysely ja opinnäytetyö antavat yritykselle erinomaiset lähtökohdat palvelun laadun parantamiseksi sekä hyvän vertailupohjan uusille tutkimuksille. Jatkotutkimuksena voisi olla yrityksen markkinointisuunnitelma sekä asiakaskysely, jossa selvitettäisiin asiakkaiden ehdotuksia julkisivun vetovoiman lisäämiseksi. The purpose of this thesis was to study the functionality of service systems at the restaurant Jazz Bar in Jyväskylä. The main task was to define the customer structure and to focus on the customer satisfaction with the restaurant services, product and music varietiesand milieu. The survey aimed at providing the tools to find the points of development and improvement. The research method was quantitative ad hoc research, consisting of both alternatives and open questions. It was conducted with a questionnaire on customer satisfaction distributed in the restaurant 1.2. - 18.2. 2006. The response rate 92 % and the data were analysedwith the SPSS computer software in February 2006. Based on the results the customer structure consisted mainly of the regular customers, which were mostly students and highly educated people. The distribution of the genderwas equal among the respondents. Most of the customers were between 20 and 26 years old. Among the customers who answered the questionnaire the share of the new customers was remarkably small. The customers were mainly satisfied with the product range as well as restaurant milieu. In the customers' opinion the failures appeared in accessibility, service skills of the personnel and marketing. By investing on the most important development points revealed, the Jazz Bar will serve customers even better in the future. The questionnaire and this thesis will give the company excellent method to improve their service quality and the study can be used as a base forfuture researches. The marketing plan could be a subject for a follow up research. The follow up research could study how the restaurant would be better distinguishable from its surroundings to increase its attraction.