Kalanterikoneiden riskianalyysi ja turvallistamissuunnitelma
Maijanen, Aapo (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060715434
Tiivistelmä
Turvallisuus on yritysten toiminnan kulmakivi. Teknikum OY välittää suuresti työntekijöidensä turvallisuudesta ja haluaa tuoda vanhat koneet uusien koneiden turvallisuustasolle. Euroopan yhteisön direktiivit ja Suomen standardoimisliiton standardit toimivat ohjenuorana koneiden turvallistamistoimenpiteissä opinnäytetyössä. Toimenpiteillä minimoidaan mahdolliset vaaratilanteet yritysten tuotantotiloissa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta vaiheesta: riskianalyysistä kalantereille 1 ja 2 sekä kalantereille suunnitelluista turvallistamistoimenpiteistä. Työn haasteina olivat standardien tiukat vaatimukset sekä standardien laaja tulkinnanvaraisuus.
Koneiden riskit analysoitiin turvallisuustiimin ja koneen käyttäjien voimin. Inhimilliset virheet paljastuivat suurimmiksi riskeiksi. Inhimillisen virheen aiheuttamat vaaratilanteet päätettiin kokonaan poistaa. Osa turvallistamistoimenpiteistä laitettiin saman tien käytäntöön ja osa odottaa hyväksyntää ennen toteu-tusta.
Yhteenvetona koneiden riskit kartoitettiin, hätäseispiiri todettiin riittäväksi ja turvallistamistoimenpiteet aloitettiin. Suunnitelma liikkuvien koneiden osien suojaamiseksi tehtiin. Työnteosta tehdään ergonomisempaa ja työkaluille lisätään paikkoja koneiden viereen. Työtasolle vieville portaille lisätään puomit, yksi nostoapuväline korvataan uudella ja koneen toiminnan kannalta turhat asiat poistetaan työpisteeltä.
Kalanterien turvataso päätettiin määrittää uudelleen vuoden loppuun mennessä, kun kaikki turvallistamistoimenpiteet on toteutettu. Samalla koneiden jäännösriskit tutkitaan. Turvallisuustoimenpiteissä on aina vaarana, ettei niitä voida jostain syystä toteuttaa halutulla tavalla tai toimenpiteet synnyttävät uuden vaaranlähteen.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta vaiheesta: riskianalyysistä kalantereille 1 ja 2 sekä kalantereille suunnitelluista turvallistamistoimenpiteistä. Työn haasteina olivat standardien tiukat vaatimukset sekä standardien laaja tulkinnanvaraisuus.
Koneiden riskit analysoitiin turvallisuustiimin ja koneen käyttäjien voimin. Inhimilliset virheet paljastuivat suurimmiksi riskeiksi. Inhimillisen virheen aiheuttamat vaaratilanteet päätettiin kokonaan poistaa. Osa turvallistamistoimenpiteistä laitettiin saman tien käytäntöön ja osa odottaa hyväksyntää ennen toteu-tusta.
Yhteenvetona koneiden riskit kartoitettiin, hätäseispiiri todettiin riittäväksi ja turvallistamistoimenpiteet aloitettiin. Suunnitelma liikkuvien koneiden osien suojaamiseksi tehtiin. Työnteosta tehdään ergonomisempaa ja työkaluille lisätään paikkoja koneiden viereen. Työtasolle vieville portaille lisätään puomit, yksi nostoapuväline korvataan uudella ja koneen toiminnan kannalta turhat asiat poistetaan työpisteeltä.
Kalanterien turvataso päätettiin määrittää uudelleen vuoden loppuun mennessä, kun kaikki turvallistamistoimenpiteet on toteutettu. Samalla koneiden jäännösriskit tutkitaan. Turvallisuustoimenpiteissä on aina vaarana, ettei niitä voida jostain syystä toteuttaa halutulla tavalla tai toimenpiteet synnyttävät uuden vaaranlähteen.