KäyttäjäkertomusmenetelmäMOSS-projektin määrittely ja testaaminen /
Vento, Emma. (2008-11-07)
Vento, Emma.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-11-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238500207-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1238500207-7
Tiivistelmä
Tiivistelmä Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on käyttäjäkertomustekniikka. Lisäksi tutkittiin, kuinka käyttäjäkertomukset soveltuvat MOSS-sovelluksen toimintojen kuvaamiseen testausta varten, sekä kuinka käyttäjäkertomukset soveltuvat MOSS-sovelluksen testaamiseen. Työn toimeksiantaja oli Digia Oyj, joka tekee paljon tietojärjestelmiä MOSS-alustalle. Työn aikana tutkittiin käyttäjäkertomuksia ja kehitettiin Digialle käyttäjäkertomuskortteja MOSSin yleisimmistä toiminnallisuuksista. Digian konsultit voivat hyödyntää kortteja uusien MOSS-projektien myyntityössä, ja korttien pohjalta voidaan suunnitella asiakaskohtaisia konfiguraatioita. Käyttäjäkertomusten käyttöä vaatimusmäärittelyn apuvälineenä ei päästy käytännössä testaamaan, mutta teoriassa käyttäjäkertomuksia voidaan suositella. Käyttäjäkertomuksissa asiakkaiden ja kehittäjien yhteistyöllä on suuri merkitys ja kommunikointi paranee. Tämä johtaa ohjelmistojen laadun paranemiseen ja asiakastyytyväisyyden kasvamiseen. Käyttäjäkertomuksilla pyritään kehittämään juuri sellainen ohjelmisto, minkä asiakas tarvitsee. Käyttäjäkertomuskortit helpottavat myös testaustyötä, sillä kortit toimivat sellaisenaan valmiina testitapauksinaan, joten erillistä testaussuunnittelua ei tarvita. Lisäksi testaaminen voidaan aloittaa aikaisemmin iteratiivisen ohjelmistokehityksen vuoksi. Työn aikana testattiin MOSSsovellusta käyttäjäkertomusten perusteella, ja uusi menetelmä osoittautui yhtä helpoksi kuin perinteinen testaus. Tutkimuksen lopputuloksena voidaan suositella käyttäjäkertomusten käyttöönottoa. Tutkimuksessa ei oteta kantaa siihen, paraneeko ohjelmistoprojektien laatu ja asiakastyytyväisyys todella tulevaisuudessa. Tätä aihetta voidaan käsitellä mahdollisessa jatkotutkimuksessa, jossa verrataan käyttäjäkertomus-MOSS -projekteja perinteisiin MOSS-projekteihin pidemmällä aikavälillä.