Pukeutumispalveluyrityksen palveluiden suunnittelu
Koskinen, Silja. (2009-05-01)
Koskinen, Silja.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-05-01
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240490452-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240490452-5
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää potentiaalisten asiakkaiden suhtautumista uudenlaiseen pukeutumisneuvontaan liittyvään palveluideaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tehdä suuntaa-antavia johtopäätöksiä lähitulevaisuudessa perustettavan kokonaisvaltaisen pukeutumispalveluyrityksen palvelutarjonnasta. Tutkimustehtävänä oli selvittää mitä ajatuksia kokonaisvaltaista pukeutumispalvelua tarjoava yritys herättää ja mitä käsityksiä yrityksen kohderyhmän edustajilla on eri pukeutumispalvelumuodoista. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Teoriaosiossa tutustuttiin eri pukeutumispalvelumuotoihin ja Jyväskylässä pukeutumisneuvontaa tarjoavien liikkeiden palveluvalikoimiin. Tutkimusosiossa selvitettiin kolmelta yrityksen kohderyhmän edustajalta teemahaastatteluilla heidän käsityksiään ja ajatuksiaan pukeutumisneuvonnasta ja eri palvelumuodoista. Aineiston perusteella näytti siltä, että suhtautuminen kokonaisvaltaiseen pukeutumisneuvontaan on positiivista. Yrityksen kohderyhmää tulisi kuitenkin miettiä uudestaan, sillä osa tutkimuksessa läpikäydyistä palveluista koettiin kaukaisiksi. Palveluiden jatkumo yleisluontoisesta yhä yksityiskohtaisempaan neuvontaan ja päivityksiin koettiin myönteiseksi asiaksi. Eri palvelumuodot herättivät sekä yhteneviä että eriäviä ajatuksia. Osa palvelumuodoista koettiin tarpeellisiksi, osa turhiksi ja osa jakoi haastateltujen mielipiteet. Eri palvelumuodoista tulisi tehdä uusi tutkimus suuremmalle aineistolle. Tällöin saataisiin yleistettävää tutkimusmateriaalia. Tutkimuksesta saatiin uutta ja tarpeellista tietoa perustettavaa yritystä varten, mutta tulokset ovat pienen aineiston suuntaaantavia mielipiteitä.