Pukeutumispalvelujen kehitystarpeet Jyväskylässä, näkökulmana arvontuotanto asiakkaille
Venäläinen, Sanna (2006)
Venäläinen, Sanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, minkälaista pukeutumiseen liittyvää neuvontaa kuluttajat Jyväskylässä haluavat ja tarvitsevat. Lisäksi tarkoituksena oli pohtia palveluntarjoajien kehitystarpeita ja asemaa näiden palvelujen toteuttamiseksi. Tutkimusosa koostui esitutkimuksesta sekä kuluttajatutkimuksesta. Esitutkimuksen tarkoituksena oli luoda kokonaisnäkemys Jyväskylän alueella toimivien pukeutumispalvelua tarjoavien yritysten nykytilasta. Tutkimusmenetelmänä esitutkimuksessa käytettiin puolistrukturoituahaastattelua. Kuluttajatutkimuksen avulla selvitettiin Jyväskylän seudulla asuvien 15-vuotiaiden tai sitä vanhempien kuluttajien pukeutumiseen liittyviä tavoitteita, arvostuksia ja tarpeita. Tiedot hankittiinsähköpostin välityksellä suoritetulla kyselytutkimuksella. Esitutkimuksesta saatujen tietojen perusteella pyrittiin asiakkaiden näkökulmasta tunnistamaan pukeutumispalvelutoiminnan yleisiä ongelma-alueita sekä laatimaan asiakaslähtöisiä ehdotuksia toiminnan kehittämiseksi. Kuluttajatutkimus osoitti, että eri yksilöiden ja kuluttajaryhmien suhtautumiset eri asioihin poikkeavat toisistaan huomattavasti. Kuluttajat arvostavat pukeutumisneuvojan ymmärtävää asennetta, joten palveluntuotannossa tulisi huomioida asiakkaan yksilöllisyys entistä syvällisemmin. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että palvelut on suunnattu yksipuolisesti, palvelumuotoja ei ole tarpeeksi tarjolla, eikä niitä ole asiakkaille selkeästi eritelty ja markkinoitu. Kuluttajien valmius maksaa palveluista todettiin hyväksi. Pukeutumispalvelujen pitäisikin laajentaa kohderyhmäänsä sekä muuttaa imagoaan nuorekkaampaan suuntaan. Palvelutuotteet tulisi eritellä selvemmin, niistä täytyisi tiedottaa paremmin ja monipuolisemmin, ja niiden maksullisuuttatulisi harkita myös vaateliikkeiden pukeutumispalveluissa. Sekä vaateliikkeiden palveluilla että yksityisillä palveluntarjoajilla havaittiin olevan oma merkittävä asemansa ja tarpeensa kuluttajien pukeutumistietämyksen lisäämisessä. Opinnäytetyötä voidaan käyttää lähtökohtana yksittäisten yritysten toiminnan kehittämisessä kattavammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Työn perusteella voidaan oppia havaitsemaan asiakaslähtöisyyden merkitystä syvällisemmin ja käytännönläheisemmin sekä ymmärtämään asiakkaiden merkittävää asemaa pukeutumispalveluiden tuottamisen ja kehittämisen lähtökohtana. The goal of this Bachelor's Thesis was to find out what kind of guidance related to dressing consumers in Jyväskylä want and need. In addition, the goal was to consider the development needs and the position of the service providers to carry out these services. The study consisted of a preliminary study and a consumer study. The aim in the preliminary study was to create a total view of the current situation of the image consulting offering enterprises in Jyväskylä. As a method of the preliminary study half-structured interview was used. Through the consumer study was goals, valuations and needs related to dressing among 15 years old and older consumers in Jyväskylä region were studied. The information was obtained with an inquiry performed through electronic mail. Based on the preliminary study was tried to recognize common problems in the image consulting field from the customers' point of view and customer-oriented propositions to develop the occupation was created. The consumer study showed that the attitudes of separate individuals and consumer groups to different matters differ considerably from each other. Consumers appreciate image consultant's understanding attitude, therefore, client's individuality should be observed more profoundly than before when producing services. Furthermore, it was perceived that the services are directed one-sidedly, there are not enough forms of service on offer and they are not clearly classified or marketed. Clients' willingness to pay for the services was found good. Thus, the image consulting firms should expand their image into a more youthful direction. Service products should be classified more clearly and they should be informed about better and in a more versatile way. Also some of the services in clothing stores should be altered to be liable to charges. Servicesin both clothing stores and in private enterprises were perceived to have their own remarkable position and need in increasing the knowledge of dressing among the consumers. The Bachelor's Thesis can be used as a basis for the enterprises developing their operations to be more extensive and more customer-oriented. Based on the work it can be learned to perceive thesignificance of customer orientation more profoundly and more practically and also to understand the clients' significant position as a basis of producing and developing the image consulting services.