Näytä suppeat kuvailutiedot

Myymäläkonsepti vaatetusalalla. Case Duetto Oy

Mäkelä, Inari (2006)

dc.contributor.authorMäkelä, Inari
dc.date.accessioned2010-09-02T09:33:56Z
dc.date.available2010-09-02T09:33:56Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/19233
dc.description.abstractOpinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja koota toimeksiantajalle käsikirjat myymäläkonseptista sekä tuotteiden esillepanosta ja somistuksesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Duetto Oy. Työssä selvitettiin teorian avulla, mistä tekijöistä myymäläkonsepti koostuu vaatetusalalla ja mikäon tuotteiden esillepanon tehtävä konseptin osana. Teoriaosuudessa perehdyttiin myös yritysidentiteettiin ja siitä muodostuvaan yrityskuvaan. Myymäläkonseptista käsiteltiin myymälän suunnitteluun vaikuttavia tekijöitä, erityisesti tuotteiden esillepanoa. Työn tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Työssä haastateltiin kolmea Dueton työntekijää käsikirjojen kokoamista varten. Haastatteluiden avulla saatiin kerättyä aineisto, jonka pohjalta käsikirjojen asiasisältö koottiin. Käsikirjat kuvitettiin myymälöissä otetuilla valokuvilla ja toteutettiin Corel Draw -ohjelmalla. Opinnäytetyön tuotoksina syntyivät tavoitteiden mukaiset käsikirjat Duetolle. Käsikirjat ovat työn salaisia liitteitä. Käsikirjojen avulla Duetto voi kehittää ja laajentaa toimintaansa, esimerkiksi avata uusia myymälöitä. Työn perusteella voidaan todeta, että tarkkaa ja yleispätevää myymäläkonseptin sisältöä on mahdotonta määritellä. Jokainen yritys voi painottaa konseptissaan itselleen tärkeitä, yritysidentiteetin mukaisia seikkoja. Olennaisimpia tekijöitä ovat myymälän tilankäyttö sekä erilaisten tunnelmanluojien suhde toisiinsa ja myymälätilaan. Tuotteiden esillepanolla lisätään myymälän houkuttelevuutta ja asiakkaiden ostohalua. Esillepanojen avulla myymälän ilmettä voidaan uudistaa helposti. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää vaatetusalan opinnoissa sekä uusien opinnäytetöiden lähtökohtana. Myös vähittäiskaupasta, konseptiajattelusta tai tilasuunnittelusta muuten kiinnostuneet voivat hyötyä työstä.
dc.description.abstractThe aim of the Bachelor's Thesis was to design and compile manuals concerning store concepts and merchandise presentations for the client. The thesis was assigned by Duetto Oy.The study questions of the Bachelor's Thesis were: Which are the significant factors of the store concept in clothing business? What is the role of merchandise presentation as a part of the concept? The theory part of the thesis dealt also with the identity and image of the company. Store design was also examined; the emphasis was on the merchandise presentation and display. The theme interview was the method used in the study. Three employees of Duettowere interviewed. By means of the interviews it was possible to collect adequate information and material for the manuals. The manuals were illustrated with photographs taken in the Duetto stores. The manuals were made with Corel Draw. The manuals about the store concept and merchandise presentation were completedas planned. The manuals are classified attachments of the Bachelor's Thesis. Duetto can improveand expand its business with the manuals. As a result it can be stated that it is impossible to define the store concept in an exact and universally valid way. Each enterprise can emphasize important things in its own concept. The store concept must be designed according to the company identity. The most important matter is the use of the store space and the atmospheric factors. It is possible to make the store more attractive and get customers buy more products by a smart merchandise presentation. It is also an easy way to reshape the store environment. The Bachelor's Thesis can be used as a study material in the Degree Programme of Fashion and Clothing, for example as a base of new studies. Also persons interested in retailing, concepts or space design can take advantage of it.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagefin
dc.publisherJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.publisherJAMK University of Applied Sciencesen
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subjectvaatetusala
dc.subjectvaatetusliikkeet
dc.subjectmyymälät
dc.subjectsuunnittelu
dc.subjecttilat
dc.subjecttilasuunnittelu
dc.subjectsomistus
dc.subjecttuotteet
dc.subjectyrityskuva
dc.subjectyritykset
dc.subjectidentiteetti
dc.subjectvisuaalisuus
dc.titleMyymäläkonsepti vaatetusalalla. Case Duetto Oy
dc.typeAMK-opinnäytetyö
dc.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulufi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jamk-96
dc.contributor.organizationJyväskylän ammattikorkeakoulu
dc.subject.degreeprogramfi=Vaatetusala|sv=Konfektionbranschen|en=Textile and Clothing Industry|
dc.subject.disciplineVaatetusalan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot