Valaistus ja värit vaatetusliikkeen myymäläympäristössä
Niemistö, Tanja. (2008-06-04)
Niemistö, Tanja.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240572928-6
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1240572928-6
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän ammattikorkeakoulun vaatetusalan
koulutusohjelman uuteen opintokokonaisuuteen liittyen visuaalista markkinointia
valaistuksen ja värien näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia myymäläympäristöä ja
sen eri osa-alueita ostokäyttäytymiseen vaikuttavina tekijöinä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuusselvitystä. Työssä selvitettiin keskeisimmät
ostoprosessityypit ja todettiin, että ostosten teosta on tullut monille harrastus.
Myymäläympäristöön onkin syytä kiinnittää yhä enemmän huomiota. Ostopäätös ei enää välttämättä
synny tarpeesta, vaan se saa usein alkunsa hetken mielijohteesta.
Tutkimus osoitti, yrityksen imagolla on suuri vaikutus kuluttajiin, koska monet ostavat
brändejä varsinaisten tuotteiden sijaan. Tutkimus näytti myös, että kasvavan kilpailun myötä asiakasuskollisuus on vähentynyt.
Miljöön viihtyvyyden ja virikkeellisyyden todettiin
vetävän asiakkaita puoleensa ja kasvattavan myyntilukuja.
Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että visuaalisen markkinoinnin keinoin voidaan ohjailla
asiakkaan ajatuksia siten, että hän kuitenkin kokee tekevänsä itse omat päätöksensä.
Voitiin todeta, että myymälän valaistuksella ja väreillä voidaan vaikuttaa siihen, miten asiakas liikkuu myymälässä.
koulutusohjelman uuteen opintokokonaisuuteen liittyen visuaalista markkinointia
valaistuksen ja värien näkökulmasta. Työn tavoitteena oli tutkia myymäläympäristöä ja
sen eri osa-alueita ostokäyttäytymiseen vaikuttavina tekijöinä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuusselvitystä. Työssä selvitettiin keskeisimmät
ostoprosessityypit ja todettiin, että ostosten teosta on tullut monille harrastus.
Myymäläympäristöön onkin syytä kiinnittää yhä enemmän huomiota. Ostopäätös ei enää välttämättä
synny tarpeesta, vaan se saa usein alkunsa hetken mielijohteesta.
Tutkimus osoitti, yrityksen imagolla on suuri vaikutus kuluttajiin, koska monet ostavat
brändejä varsinaisten tuotteiden sijaan. Tutkimus näytti myös, että kasvavan kilpailun myötä asiakasuskollisuus on vähentynyt.
Miljöön viihtyvyyden ja virikkeellisyyden todettiin
vetävän asiakkaita puoleensa ja kasvattavan myyntilukuja.
Lisäksi tutkimuksesta kävi ilmi, että visuaalisen markkinoinnin keinoin voidaan ohjailla
asiakkaan ajatuksia siten, että hän kuitenkin kokee tekevänsä itse omat päätöksensä.
Voitiin todeta, että myymälän valaistuksella ja väreillä voidaan vaikuttaa siihen, miten asiakas liikkuu myymälässä.