Perehdyttämisen malli vanhainkoti Kuuselaan
Hokkanen, Erna; Kananen, Anne; Väyrynen, Kristiina (2010)
Hokkanen, Erna
Kananen, Anne
Väyrynen, Kristiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083012821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083012821
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda Laukaan kunnan vanhainkoti Kuuselaan malli hyvästä perehdyttämisestä. Perehdyttämisen mallin tekemiseen saimme vanhainkoti Kuuselan osastonhoitajalta toimeksiannon keväällä 2009. Perehdyttämisen mallin tarkoituksena on omalta osaltaan selkiyttää työnte-kijöiden toimenkuvia.
Työn teoriaosuudessa tarkastelemme oppimista, ohjaamista, hiljaista tietoa, mentorointia, perehdytystä ja perehdyttämisen keinoja.
Opinnäytetyön aineistokeruu vanhainkoti Kuuselan työntekijöiltä tapahtui kyselyllä, jonka teimme kalanruotokaaviota apuna käyttäen. Teimme tutkimuksemme laadullisen tutkimuksen keinoin kehittämis-hankkeena. Käytimme työssämme Demingin työnkehitysmallia, joka rakentuu pohjimmiltaan oppimisen ja jatkuvan parantamisen filosofialle. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisen sisällönanalyysin avul-la.
Perehdyttäminen on työyhteisön yksi tärkeimmistä ja suurimmista haasteista. Hyvä perehdyttäminen sisältää ne toimet, jotka auttavat työssä aloittamista sekä uuden työntekijän ammattitaidon kehittämisen ja opastuksen työtehtävään, organisaatioon ja työympäristöön. Hyvässä perehdyttämisessä otetaan huo-mioon uuden työntekijän ammattitaito hyödyntäen sitä mahdollisimman paljon jo perehdyttämisen aika-na. Perehdyttäminen edesauttaa uutta työntekijää onnistumaan työssään.
Luomamme perehdytyksen malli sisältää osatekijöitä hyvästä perehdyttämisestä. Se on koottu perehdyt-tämiseen liittyvien teorioiden ja työntekijöiden toivomusten avulla.
Työn teoriaosuudessa tarkastelemme oppimista, ohjaamista, hiljaista tietoa, mentorointia, perehdytystä ja perehdyttämisen keinoja.
Opinnäytetyön aineistokeruu vanhainkoti Kuuselan työntekijöiltä tapahtui kyselyllä, jonka teimme kalanruotokaaviota apuna käyttäen. Teimme tutkimuksemme laadullisen tutkimuksen keinoin kehittämis-hankkeena. Käytimme työssämme Demingin työnkehitysmallia, joka rakentuu pohjimmiltaan oppimisen ja jatkuvan parantamisen filosofialle. Analysoimme aineistomme aineistolähtöisen sisällönanalyysin avul-la.
Perehdyttäminen on työyhteisön yksi tärkeimmistä ja suurimmista haasteista. Hyvä perehdyttäminen sisältää ne toimet, jotka auttavat työssä aloittamista sekä uuden työntekijän ammattitaidon kehittämisen ja opastuksen työtehtävään, organisaatioon ja työympäristöön. Hyvässä perehdyttämisessä otetaan huo-mioon uuden työntekijän ammattitaito hyödyntäen sitä mahdollisimman paljon jo perehdyttämisen aika-na. Perehdyttäminen edesauttaa uutta työntekijää onnistumaan työssään.
Luomamme perehdytyksen malli sisältää osatekijöitä hyvästä perehdyttämisestä. Se on koottu perehdyt-tämiseen liittyvien teorioiden ja työntekijöiden toivomusten avulla.