Stora Enso eMetsä ja kehittäminen Savon alueella
Karppanen, Jussi (2010)
Karppanen, Jussi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090112843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010090112843
Tiivistelmä
Stora Enso Metsä on Suomessa toimiva puunhankintayksikkö. Stora Enso Metsä on tarjonnut vuodesta 2004 eMet-sä-verkkopalvelua apuvälineeksi metsänomistajille metsäomaisuuden hallintaan. Useat yritykset metsäalalla tarjoavat samantyyppisiä palveluita nykyisin, eivätkä ne juurikaan eroa toisistaan. Palvelu tarjoaa mahdollisuuden tarkastella metsätaloussuunnitelmaa, ylläpitää verokirjanpitoa, seurata puukauppaa ja tarkastella erilaisia tietopalveluita.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Stora Enso Oyj:n Kuopion aluetoimisto. Työn tavoitteena oli selvittää palvelun aktiivikäyttäjien kokemuksia, toiveita ja käyttömääriä eMetsä-verkkopalvelusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin palvelun tarpeellisuutta metsäomaisuuden hallinnassa. Asiakkaiden valinta tehtiin yhteistyössä Kuopion aluetoimiston kanssa. Haastateltavien valintakriteereinä pidettiin useampia käyntikertoja palvelussa. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina huhtikuun lopulla 2010.
Haastateltavien mukaan eMetsä-verkkopalvelun tärkeimmäksi ominaisuudeksi koettiin metsäsuunnitelma-osio. Metsäveroilmoitus-osiota pidettiin oivana apuvälineenä metsäveroilmoituksen teossa ja tulostamisessa. Palvelun käytössä on koettu vielä ongelmia, esimerkiksi tiedonsiirto metsäkoneiden ja verkkopalvelun välillä ei ole toiminut toivotulla tavalla. Tutkimuksessa koettiinkin tarpeelliseksi korjata nämä virheet ennen kuin palveluun lisättäisiin uusia sovelluksia. Havaittujen virheiden korjaamisen jälkeen eMetsä-palvelun käytettävyyden taso arvioitiin mielekkäämmäksi. Palvelun tukipalvelut olivat olleet hyviä, mutta koulutustilaisuuksia pitäisi järjestää nykyistä enemmän. Asiakkailta saatiin paljon hyviä kehitysehdotuksia.
Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Stora Enso Oyj:n Kuopion aluetoimisto. Työn tavoitteena oli selvittää palvelun aktiivikäyttäjien kokemuksia, toiveita ja käyttömääriä eMetsä-verkkopalvelusta. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin palvelun tarpeellisuutta metsäomaisuuden hallinnassa. Asiakkaiden valinta tehtiin yhteistyössä Kuopion aluetoimiston kanssa. Haastateltavien valintakriteereinä pidettiin useampia käyntikertoja palvelussa. Tutkimus tehtiin puhelinhaastatteluina huhtikuun lopulla 2010.
Haastateltavien mukaan eMetsä-verkkopalvelun tärkeimmäksi ominaisuudeksi koettiin metsäsuunnitelma-osio. Metsäveroilmoitus-osiota pidettiin oivana apuvälineenä metsäveroilmoituksen teossa ja tulostamisessa. Palvelun käytössä on koettu vielä ongelmia, esimerkiksi tiedonsiirto metsäkoneiden ja verkkopalvelun välillä ei ole toiminut toivotulla tavalla. Tutkimuksessa koettiinkin tarpeelliseksi korjata nämä virheet ennen kuin palveluun lisättäisiin uusia sovelluksia. Havaittujen virheiden korjaamisen jälkeen eMetsä-palvelun käytettävyyden taso arvioitiin mielekkäämmäksi. Palvelun tukipalvelut olivat olleet hyviä, mutta koulutustilaisuuksia pitäisi järjestää nykyistä enemmän. Asiakkailta saatiin paljon hyviä kehitysehdotuksia.