Hoidon laatu sisätautipoliklinikalla potilaan arvioimana
Pohja, Tiina; Harjula, Emmi (2010)
Pohja, Tiina
Harjula, Emmi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082712791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010082712791
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kanta-Hämeen keskussairaalan sisätautien poliklinikalla hoidon laatua potilaan näkökulmasta kyselylomakkeen avulla. Tavoitteena oli tuoda esiin, millaiseksi potilas kokee saamansa hoidon sisätautipoliklinikalla.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta sekä tehdyistä tutkimuksista. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin hoidon laatuun potilaan näkökulmasta, asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin ja sisätautipoliklinikan toimintaan.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2010 Kanta-Hämeen keskussairaalan Hämeenlinnan yksikön sisätautipoliklinikalla kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Lomakkeita jaettiin 50 kappaletta poliklinikan potilaille. Lomakkeita palautui 29 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 58 %.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan sisätautipoliklinikan potilaat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Potilaat kokivat heikoiten toteutuneiksi mahdollisuutensa osallistua hoitonsa suunnitteluun ja vastaanotolle pääsemisen sovittuna aikana. Selkeimmin vastaajat olivat tyytyväisiä ajanvarauskirjeeseen, josta kävi selkeästi ilmi tutkimusaika ja –paikka.
Opinnäytetyön tietoperusta muodostui alan kirjallisuudesta sekä tehdyistä tutkimuksista. Työn teoriaosuudessa perehdyttiin hoidon laatuun potilaan näkökulmasta, asiakastyytyväisyyteen vaikuttaviin tekijöihin ja sisätautipoliklinikan toimintaan.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2010 Kanta-Hämeen keskussairaalan Hämeenlinnan yksikön sisätautipoliklinikalla kvantitatiivisella kyselylomakkeella. Lomakkeita jaettiin 50 kappaletta poliklinikan potilaille. Lomakkeita palautui 29 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 58 %.
Opinnäytetyön tuloksien mukaan sisätautipoliklinikan potilaat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä saamaansa hoitoon. Potilaat kokivat heikoiten toteutuneiksi mahdollisuutensa osallistua hoitonsa suunnitteluun ja vastaanotolle pääsemisen sovittuna aikana. Selkeimmin vastaajat olivat tyytyväisiä ajanvarauskirjeeseen, josta kävi selkeästi ilmi tutkimusaika ja –paikka.