Ryhmä tukena vai tuhona? : Kokemuksia toisen asteen oppilaitoksen vertaistuesta sekä ryhmädynamiikasta verkossa ja kansainvälisessä ympäristössä
Mielikäinen, Outi; Leppänen, Marika; Liinamaa, Anne; Palonen, Mia; Rytkönen, Kirsi (2010)
Mielikäinen, Outi
Leppänen, Marika
Liinamaa, Anne
Palonen, Mia
Rytkönen, Kirsi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010091413008
Tiivistelmä
Tässä kehittämishankkeessa tarkoituksena oli selvittää hyvän ryhmähengen ja toisten opiskelijoiden vertaistuen vaikutusta opintomenestykseen ja toisaalta huonon ryhmädynamiikan vaikutusta opintojen heikkoon edistymiseen toisen asteen oppilaitoksessa.
Kehittämishankkeen aloittaa teoriakooste ryhmistä, ryhmän dynamiikasta, kehityksestä ja rooleista ryhmän sisällä. Tämän jälkeen pohditaan opettajan merkitystä ryhmän ilmapiirin ja ryhmäytymisen kannalta. Tässä osiossa tuodaan esiin dialogioppimisen merkitys oppimistilanteissa.
Oman osionsa kehittämishankkeeseen tuo ryhmäytyminen ja vertaistuki, joka tapahtuu verkkoympäristössä. Toisen asteen oppilaitoksen opiskelijat vaihtoivat ajatuksia internetin nimettömässä keskusteluryhmässä ja saivat sieltä vertaistukea opiskeluihinsa. Kehittämishankkeen yksi osa keskittyy ryhmädynamiikkaan, jossa ryhmän vuorovaikutus toimii internetin kautta suljetussa ryhmässä.
Viimeisessä osiossa pohditaan ryhmää ja sen vuorovaikutussuhteita Pirkanmaan ammattiopistossa toteutuneen kansainvälisen opintovaihdon pohjalta.
Tämä kehittämishanke osoitti, että ryhmän tuki opintojen etenemisessä on merkittävä.
Työmme kolme erilaista tapauskuvausta toimivat esimerkkeinä onnistumisesta.
Kehittämishankkeen aloittaa teoriakooste ryhmistä, ryhmän dynamiikasta, kehityksestä ja rooleista ryhmän sisällä. Tämän jälkeen pohditaan opettajan merkitystä ryhmän ilmapiirin ja ryhmäytymisen kannalta. Tässä osiossa tuodaan esiin dialogioppimisen merkitys oppimistilanteissa.
Oman osionsa kehittämishankkeeseen tuo ryhmäytyminen ja vertaistuki, joka tapahtuu verkkoympäristössä. Toisen asteen oppilaitoksen opiskelijat vaihtoivat ajatuksia internetin nimettömässä keskusteluryhmässä ja saivat sieltä vertaistukea opiskeluihinsa. Kehittämishankkeen yksi osa keskittyy ryhmädynamiikkaan, jossa ryhmän vuorovaikutus toimii internetin kautta suljetussa ryhmässä.
Viimeisessä osiossa pohditaan ryhmää ja sen vuorovaikutussuhteita Pirkanmaan ammattiopistossa toteutuneen kansainvälisen opintovaihdon pohjalta.
Tämä kehittämishanke osoitti, että ryhmän tuki opintojen etenemisessä on merkittävä.
Työmme kolme erilaista tapauskuvausta toimivat esimerkkeinä onnistumisesta.