Rikastettu Todellisuus liikeanalyysin tulosten esittämisen käyttöliittymänä
Vierola, Sami (2010)
Vierola, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189755
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli vertailla perinteisen hiireen ja näppäimistöön perustuvan käyttöliittymän ja videokameraan perustuvan käyttöliittymän eroja. Tavoitteena oli löytää helppokäyttöinen käyttöliittymä urheilusuorituksen liikeanalyysin tulosten esittämiselle. Samalla tutkittiin Rikastetuksi Todellisuudeksi kutsutun tekniikan hyötyjä, haittoja ja tekniikan kypsyyttä. Opinnäytetyössä tutkittiin myös liikeanalyysidatan muuntamista 3D-malleiksi.
Rikastettuun Todellisuuteen tutustuttiin esimerkein, teknisin selostein sekä tulevaisuuden visioiden ja historian avulla. Lisäksi opinnäytetyössä käytiin läpi erilaisia tekniikoita Rikastetun Todellisuuden sovellusten luomiseksi ja
esittämiseksi. Konkreettisena tuloksena syntyi ActionScript-ohjelma, jolla liikeanalyysin numeerinen data voidaan esittää animoituna 3D-hahmona. Sovelluksessa toteutettiin sekä perinteinen että Rikastetun Todellisuuden mukainen käyttöliittymä.
Tekniikkaan tutustumisen ja pienimuotoisen testiryhmän arvioiden perusteella todettiin, ettei Rikastettua Todellisuutta käyttävä käyttöliittymä ole toimintavarmuudeltaan perinteisen käyttöliittymän tasoinen. Tekniikassa on kuitenkin potentiaalia tulla osaksi ihmisten jokapäiväistä elämää, kunhan päätelaitteet ja ohjelmistot kehittyvät. Prosessi, jossa liikeanalyysin data muunnetaan 3D-malliksi, saatiin toimivaksi, mutta valmiiden mallien tarkkuudessa on vielä toivomisen varaa. Jatkokehitystä varten ehdotettiin mahdollisia ratkaisuja.
Rikastettuun Todellisuuteen tutustuttiin esimerkein, teknisin selostein sekä tulevaisuuden visioiden ja historian avulla. Lisäksi opinnäytetyössä käytiin läpi erilaisia tekniikoita Rikastetun Todellisuuden sovellusten luomiseksi ja
esittämiseksi. Konkreettisena tuloksena syntyi ActionScript-ohjelma, jolla liikeanalyysin numeerinen data voidaan esittää animoituna 3D-hahmona. Sovelluksessa toteutettiin sekä perinteinen että Rikastetun Todellisuuden mukainen käyttöliittymä.
Tekniikkaan tutustumisen ja pienimuotoisen testiryhmän arvioiden perusteella todettiin, ettei Rikastettua Todellisuutta käyttävä käyttöliittymä ole toimintavarmuudeltaan perinteisen käyttöliittymän tasoinen. Tekniikassa on kuitenkin potentiaalia tulla osaksi ihmisten jokapäiväistä elämää, kunhan päätelaitteet ja ohjelmistot kehittyvät. Prosessi, jossa liikeanalyysin data muunnetaan 3D-malliksi, saatiin toimivaksi, mutta valmiiden mallien tarkkuudessa on vielä toivomisen varaa. Jatkokehitystä varten ehdotettiin mahdollisia ratkaisuja.