Erityisopetus opiskelijan näkökulmasta
Pirttiniemi, Pekka (2006)
Pirttiniemi, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-392
Tiivistelmä
Erityisopetusta tutkitaan ja kehitetään useasti materiaalin ja käytänteiden tasolla, silloin saatetaan unohtaa erityisopetuksen tarvitsija, joka on opiskelija tai oppilas. Tässä työssä on pohdittu erityisopetusta opiskelijanäkökulmasta ammatillisessa oppilaitoksessa. Integrointi on pysyvä käytäntö yleisessä ammattioppilaitoksessa ja integroinnin vastustuksesta huolimatta tulokset ovat olleet hyviä erityisopiskelijoiden kannalta. Erityisopiskelijan sopeutuminen oppilaitoksen toimintaan riippuu paljon oppilaitoksen tavasta toimia ja kuinka opiskelija kohdataan. Tässä työssä haastateltiin erityisopiskelijoita heidän suhtautumisestaan opiskeluun yleensä, tukitoimiin oppilaitoksessa, opiskelijatoverien suhtautumisesta sekä tulevaisuuden suunnitelmista. Opiskelijat suhtautuivat myönteisesti opiskeluun ja kokivat menestyneensä siinä hyvin. Mukautettua opetusta annettiin yhteisissä aineissa. Ammatillisia aineita ei ole mukautettu ja niissä he kokivat menestyvänsä paremmin kuin yhteisissä aineissa. Ammatillisista aineista vaikeimpina koettiin matemaattisia taitoja vaativat aineet, kuten CNC-tekniikka ja CADpiirtäminen. Opiskelijat olivat saaneet tukitoimia niitä halutessaan ja opettajat olivat suhtautuneet myönteisesti opiskelijantukemiseen ja tukitoimien järjestämiseen. Tukiopetus oli tavallisin tukimuoto ja oppitunnilla annettava tarkempi ohjaus. Opiskelijatoverit suhtautuivat erityisopiskelijoihin myönteisesti ja koko kouluyhteisön ilmapiiri koettiin myönteisenä. Oppilaitoksen vaihto oli lopettanut kiusaamisen, jota oli esiintynyt peruskoulussa. Opiskelijoilla oli tulevaisuuden suunnitelmina joko työpaikka tai jatkokoulutus. Special needs education is often researched anddeveloped on the level of materials and methods, thus one might forget the person who needs special needs education, the student or pupil. In this work, special needs education is considered from the point of view of students in vocationalschools. Integration is a permanent method in a general vocational school and, despite of the opposition it has raised, the results have been good from students' perspective. How a student in special needs education adapts to the school, depends very much on the school's practices and how the teachers and other personel at the school meet these students. In this work, I have interviewed the students with special needs what they generally think about school, support they are give at school, relationships between schoolfriends and what kind of plans they have for the future. The students thought very positively about the studies and they felt that they have succeeded well. Special needs education was given in the common subjects. There was no special needs education available in the vocational subjects but they felt they have succeeded in those subjects better than in the common ones. The most difficult practical subjects were those which demand mathematical skills, as CNC (computerized numerical control) and CAD (computer aided design). The students had received support when they had been in need of it and teachers had a positive attitude in giving and arranging support to the students. The remedial education and the specific quidance during the lessons were the most common methods of support. There was a positive relationship between other students and special needs students and the whole athmosphere in the school is felt positive. The change of school had put an end to the bullying, which had happend during the secondary school. The students had plans for the future - either work or futher studies.