Traumatko taakkoina? - erityistä tukea ja ohjausta mielenterveyskuntoutujille
Tuppurainen, Leena (2006)
Tuppurainen, Leena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-90
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-90
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli tuoda näkyville mielenterveyskuntoutujien tilannetta ja opiskelun arkea lähinnä opintoihin valmentavan ja kuntouttavan koulutuksen näkö-kulmasta. Mielenterveysongelmien määrä on kasvanut viime vuosina. Yhä useammin mielenter-veysongelmat vievät opiskelijoiden voimavaroja, estävät ammatillisten opintojen aloit-tamisen tai keskeyttävät opinnot. Nuori aikuinen joutuu potilaan rooliin, siirtyy siitä kun-toutujan rooliin ja opiskelijan / työntekijän rooliin Traumaattisia kokemuksia tapahtuu päivittäin. Traumatisoituneiden henkilöiden ja hei-dän läheistensä määrä on niin suuri, että myös koulumaailmassa tulisi tiedostaa ja ym-märtää traumojen merkitys opiskelijoiden mielenterveydelle ja opintojen edistymiselle. Käsittelemättömät traumat vaikuttavat pitkään ja monella tavalla ihmisen elämään. Ammatillisen koulutuksen lainsäädännössä ei tarkenneta erityisopetuksen käsitettä. Erityisopetus on yksilöllistä opiskelijan vahvuuksiin perustuvaa opetusta ja se on jokai-sella opiskelijalla erilaista. Opetushallituksen ohje antaa paljon mahdollisuuksia. Kun-toutuvat opiskelijat ovat yksilöitä ja heidän opiskelupolkunsa ovat yksilöllisiä. Mielenterveysongelmistaan kuntoutuvan opiskelijan opintojen tueksi kannattaa ottaa uusia näkökulmia avuksi arkeen. Muistammeko kouluttajina erilaisissa oppilaitoksissa, että erityisopetus on erityisen hyvää, opiskelijan yksilölliset tarpeet huomioivaa opetusta? The aim of this development project was to bring forth some of the mental challenges and daily study issues from the viewpoint of preparatory and rehabilitational vocational education. The number of mental problems has increased over the past years. More and more often the mental problems consume the resources of the students, prevent the begin-ning of vocational studies or are the reason for interrupting the studies. The young adult is reduced to the role of a patient and after that to the role of a person in mental rehabilitation and in the best case returnsto the role of a student or employee. People have traumatic occasions daily. The number of traumatic individuals and peo-ple close to them is so significant that it must also be acknowledged at schools and the effects of the traumas on students and their study success must be understood. Traumas that remain untreatedhave various long-lasting effects on the life of human beings. In the Finnish legislation on vocational education the concept of "special needs educa-tion"is not specified. Special needs education is based on the strengths of individuals and must be tailored individually for each student. The instructions of the Finnish Na-tional Board of Education provides several possibilities. Each mentally challenged student is an individual with an individual learning path.It is recommended that innovate approaches should be used to support the voca-tional training student with special needs. Do we as teachers in different educational institutions remember that special needs education is always individualized teaching based on the student's strengths and needs?