Ammatillisen erityisoppilaitoksen verkko-oppimisympäristö - selvitys taustoista ja perusteista
Jämsä, Mikko (2006)
Jämsä, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-329
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-329
Tiivistelmä
Ammatillisessa erityisoppilaitoksessa on käynnistetty verkko-opetuksen kehittämishanke ja useat opettajat ovat kokeilleet verkko-opetusta opetuksessaan. Hankkeen alkuvaiheessa pohdittavana on useita verkko-opetukseen liittyviä kysymyksiä. Verkko-opetus toteutuu ympäristössä, joka koostuu kahdesta osakokonaisuudesta. Materiaalipankki sisältää verkko-opetuksen opetusmateriaalin. Ohjaus ja vuorovaikutus tapahtuvatoppimisympäristössä. Toimijoita verkko-opetuksen ympärillä ovat: Opettaja, opiskelija, kurssin tekijä, materiaalipankin ylläpitäjä, verkko-oppimisympäristön ylläpitäjä, ympäristön pääkäyttäjä ja toimipaikkakohtaiset tukihenkilöt. Samat seikat, jotka määrittelevät perinteistä opetusta, pätevät pääosin myös verkossa tapahtuvassa oppimisessa. Verkko-opetus tuo kuitenkin uusia mahdollisuuksia verrattuna perinteiseen luokkaopetukseen. Dialogisen autenttisen oppimisen malli yhdistää oppimista verkkoympäristössä ja aidossa työelämän ympäristössä. Keskeistä on oppimisen mielekkyys ja yhteys todellisiin työtehtäviin. Dialoginen oppiminen vaatii harjoittelua ja opettajan ohjausta. Verkko-opetusaineiston käytön on oltava mahdollista erilaisille opiskelijoille.Käytettävyys ja saavutettavuus ovat siksi keskeisiä tekijöitä. Verkko-oppimisympäristönkäytön on oltava esteetöntä tekniikasta tai mahdollisesta vammasta riippumatta. Materiaalin on oltava selkokielistä. Verkko-oppimismateriaalit vaihtelevat muodoltaan ja toiminnoiltaan. Niinpä verkko-oppimateriaalille esitetään laatukriteerit, joiden soveltaminen vaihtelee ja riippuu materiaalista. Oppimateriaalin laatua arvioidaan osana tuotantoprosessia ja käyttötilannetta ja laatu määräytyy jo tuotannon aikana. Oppimateriaalin pedagoginen laatu tukee opetusta ja oppimista ja tarjoaa pedagogista lisäarvoa. Verkko-oppimateriaalin tulee tukea monipuolista arviointia. Laadukas verkko-oppimismateriaalin tuottaminen asettaa vaatimuksia kurssin tekijälle. Materiaalipankin ja verkko-oppimisympäristön tuleekin ohjata kurssin tekijän toimintaa ja tukea tavoitteiden mukaisen materiaalin tuottamusta. Ympäristön tulee tukea niin opiskelijan oppimispolkua kuin opettajankin työskentelyä. The development of the computer assisted learning has been started in the Vocational Training Centre for students with special needs. Some teachers have been trained to use the networked learning environment and they have also already started to use that environment. There are many questions to be considered at the beginning of this development project. Networked learning takes place in an environment which consists of two different parts: Firstly of the material bank which is the storage to all the course materials and secondlyof the learning environment which is the place to the guidance and the interaction between the student and the teacher. In the networked learning we can recognise the following actors: the teacher, the student, those who make courses, the administrator of the material bank, the administrator of the learning environment, the main user of the learning environment and the support persons of all the departments. The same issues which are present in the classroom education are also mostly valid in the networked learning. However, the networked learning also brings new possibilities. The dialogical authentic netlearning activity combines the learning in the networked learning environment and that in the authentic working life. The basic things are the meaningfulness of the learning and its connection to real duties and tasks. The dialogical learning needs practising as well as guidance from the teacher. The use of the networked learning material should be possible to all kinds of students. The usability and the accessibility are very essential issues. The use of this environment should be possible no matter what the techniques of the workstation or the disabilities of the user are. There is many kind of networked learning material. That is why the criteria of the quality should be possible to adapt according to the material. The quality of the learning material is one part of the production process and the context of the use. The quality of the material willbe set as early as in the production process. The pedagogical quality supports the learning process and offers some additional pedagogical values. The networked learning material also supports the versatile evaluation. The producing of the high quality networked learning material sets requirementsto those who make courses. That is why the material bank and the learning environment shouldgive guidance to the course makers and support the manufacturing of the predefined material. Theenvironment must also support the learning process of the student as well as the working of the teacher.