Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lääkelaskennan opetuksen kehittäminen lähihoitajakoulutuksessa

Makkonen, Päivi (2006)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.244.pdf (291.5Kt)
Lataukset: 


Makkonen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-252
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tavoitteena oli kehittää lääkelaskennan opetusta lähihoitajakoulutuksessa. Erityisesti oli tarkoitus edistää erityisopettajan ja lääkelaskennan opettajan yhteistyötä ja kerätä pedagogisesti perusteltu ja käytännössä toimivaksi havaittu työkalupakki lääkelaskennan opetukseen. Lääkelaskennan opetuksen haaste on opiskelijan matematiikkapelko, joka perustuukielteiseen matematiikkakuvaan. Matematiikkakuvalla tarkoitetaan kokemusten kautta muodostuvaa mielikuvaa matematiikasta. Matematiikkakuva muodostuu erilaisista osa-alueista, joita ovattieto, käsitykset, uskomukset, asenteet ja tunteet. Lääkelaskennan opetuksen työkalupakkiin koottiin sellaisia menetelmiä, joiden haluttiin edistävän myönteisemmän matematiikkakuvan muodostumista ja lääkelaskennan periaatteiden syvällisempää oppimista. Erityisesti haluttiin löytää yksilöllisiä keinoja erilaisen oppijan lääkelaskennan opiskeluun, johon lakisääteinen opiskelun henkilökohtaistamisen vaatimus antaa entistä paremmat mahdollisuudet ammatillisessa aikuiskoulutuksessa. Lääkelaskennan opetuksen työkalupakin pedagogiset ratkaisut perustuvat konstruktivistiseen ajatteluun. Lääkelaskennan opetuksessa korostetaan reflektoinnin, matematiikan ja mielikuvien kielellistämisen tärkeyttä matemaattisen ajattelun kehittäjänä. Oppitunneilla on hyvä keskustella paljon, kielellistää matemaattisia tehtäviä ja pohtia niiden ratkaisumahdollisuuksia. Tärkeätä on myös ongelman yleisempi pohdiskelu ja laajentaminen koskemaan erilaisia vastaavia tilanteita. Taustallaon Fusonin kolmiomalli, jossa matematiikalla on kolme kieltä: puhuttu kieli, matemaattisten symbolien kieli ja toiminnan ja mielikuvien kieli. Tähän perustuu, että konkreettisuus, hidas eteneminen, toiminnallisuus, käytännönläheisyys, mielekkyys sekä tekemisen ja ajattelun ilo on lääkelaskennan opettamisen ja oppimisen edellytys. Työkalupakkiin kerättiin välineitä ja ehdotuksia lääkelaskennan opetuksen toteuttamiseen. Lisäksi työkalupakissa ohjataan omaehtoista opiskelua ja annetaan ideoita yhdessä oppimiseen. Työkalupakista löytyy myös vaihtoehtoja alkukartoituksen toteuttamiseen, erilaisia käytäntöjä peruslaskutoimitusten kertaukseen ja ideoita opiskelijoiden orientointiin ja motivointiin, menetelmiäja välineitä havainnolliseen lääkelaskennan opetukseen.
 
The target of this work isto develop methods for teaching drug calculation to practical nurse students. Especially contributing cooperation and communication between special needs education teachers and teachers, who teach drug calculation, and gathering a pedagogical toolkit for learning and teaching drug calculation are in focus. The main challenge on teaching drug calculation is the student's fear for mathematics. The fear is based on a negative image of mathematics, which has its origins in former learning experiences. The image of mathematics is a result of knowledge, ideas, attitudes, beliefs and emotions towards mathematics. Methods, which were supposed to be able to form a more positive image of mathematics and to contribute learning principles of drug calculation more profoundly, were gathered in the pedagogical toolkit. Finding individual solutions for students with special needs was also important. The pedagogical toolkit is based on constructivism and triangular model of learning mathematics by combining three languages: oral language, language of mathematical symbols and language of images and action. Reflecting, discussing and deliberating mathematical problems and applying them in real situations are very important expedients contributing development of mathematical thinking. Real or simulating drug measuring situations with concrete medical device, real instruments and tools are good at visualizing the drug calculation especially if discussing and problem solving in groups is possible. The pedagogical toolkit contains methods and suggestions for teaching drug calculation. There are hints for voluntary learning alone and in small groups. There are also ideas for finding out the level of student's mathematical skills in the beginning of lessons, for repeating mathematical basic operations, for orienting and motivating and for teaching and learning mathematics.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste