Erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ura- ja rekrytointimalli
Koskela, Seija (2007-12-10)
Koskela, Seija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-10
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196411522-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196411522-3
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankeraportin tavoitteena on kuvata niitä toimenpiteitä, joilla edistetään erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan ammattiin valmistumista ja työllistymistä. Raportin alkuosassa käsitellään aiheen teoreettista taustaa: mitä on erityisopetus yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa ja miten erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa voidaan tukea. Tässä osassa pohditaan myös, mitä ovat koulutuksellinen integraatio ja inkluusio. Lopuksi selvitetään ura –käsitettä ja mitä ura- ja rekrytointimallilla tarkoitetaan. Inkluusio nähdään tässä työssä opetuksen muokkaamisena siten, että oppimisen esteitä voidaan poistaa. Urasuunnittelu taas on kokonaisvaltaista opintojen suunnittelua ja työllistymisen tukemista. Kehittämishankkeen toisessa osassa esitetään eräs malli erityistä tukea tarvitsevan opiskelijan urapolun tukemiseksi. Siinä esitetään ne opiskelijahuollolliset ja muut tukitoimet, joilla opiskelijan valmistumista ja työllistymistä voidaan tukea. Tärkeintä on muistaa, että opiskelijan työllistymisen tukeminen on koko oppilaitoksen asia ja koskee koko opiskeluaikaa. Myös tuetun työllistymisen käsite otetaan esille. Lopuksi pohditaan, millaisia rajoituksia oppilaitoksissa on mallin toteutumiselle. Suurin este lienee taloudellisen ja henkilöstöresurssin riittämättömyys.