Malli ammatilliseen koulutukseen ohjaavasta ja valmistavasta koulutuksesta OSAO:n Kaukovainion tekniikan yksikössä
Heiskari, Kari; Kallio, Jari (2008-04-07)
Heiskari, Kari
Kallio, Jari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210222576-5
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1210222576-5
Tiivistelmä
Peruskoulusta päästyään nuoret joutuvat elämässään ensimmäisen suuren valinnan eteen. Tärkein valinta tehdään ammatillisen koulutuksen ja lukion välillä. Peruskoulun ja toisen asteen koulutuksen nivelvaihe on kriittinen koulunkäynnin jatkumiselle juuri niiden nuorten kohdalla, jotka eri syistä ovat syrjäytymisvaarassa. Mitä pidemmäksi siirtymäaika muodostuu, sitä ongelmallisempaa on opintojen aloittaminen ja niiden loppuunsaattaminen. Erityisesti niitä nuoria, joilla on vaikeuksia löytää jatko-opiskelupaikkaa, tulisi tukea ja tehostaa heidän ohjaustaan. Osa nuorista jää perusopetuksen jälkeen ilman jatkosuunnitelmia, osa siirtyy lukioon selkiytymättömin suunnitelmin vain saadakseen lisäaikaa ammatinvalintaan ja osa ammatilliseen koulutukseen tultuaan keskeyttää opintonsa tai siirtyy toiselle alalle ”väärän” valinnan vuoksi. Ammatillisen suuntautumisen ohjaus on yksi koulutusjärjestelmän ongelma-alueista. Nuorilla on suuri tarve saada tietoa työelämästä ja ammateista. Nykyisin annettava tieto ei ole riittävää ja työelämään perehdyttämisen muodot kaipaavat kehittämistä. Nuorten syrjäytyminen kytkeytyy usein ammatillisten opintojen keskeyttämiseen. Keskeyttämisen taustalla ovat usein jo aiemmin havaitut oppimisvaikeudet, mutta myös alisuoriutuminen ja siihen liittyvä oppimispelko. Ammatillisissa opinnoissa vaikeuksiin ajautunut nuori tarvitsee useimmiten monimuotoista tukea mm. sosiaalisissa taidoissa ja oman elämän hallinnassa. Kehittämishankkeen tavoitteena on sellaisten tukimuotojen kehittäminen, jolla tuetaan riskioppilaiden selviytymistä ammattiopintojen alkuvaiheiden yli ja edelleen opintojen edetessä. Oulun seudun ammattiopiston Kaukovainion tekniikan yksikössä on alkanut lukuvuonna 2007- 2008 ns. ammattistarttikokeilu, jonka tarkoituksena on tukea ja ohjata niitä nuoria jotka syystä tai toisesta eivät ole löytäneet peruskoulun jälkeistä opiskelupaikkaa. Nämä nuoret voivat vuoden aikana tutustua OSAO:n Kaukovainion tekniikan yksikössä eri koulutusaloihin ja ammattiopintojen sisältöihin yleensäkin. Opintoihin sisältyy myös kaikille yhteisiä aineita. Lisäksi nuoret pääsevät tutustumaan eri ammatteihin todellisissa ympäristöissä. Tämä mahdollistuu työelämään tutustumisen myötä. Kehittämishankkeen tarkoituksena on ollut luoda ammattistarttiin toimiva opetussuunnitelma. Ennen opetussuunnitelma laatimista perehdyttiin jo käynnissä oleviin ohjaavan ja valmentavan koulutuksen toimintatapoihin. Käynnissä olevien koulutuksien toimintatapoja ja saatuja kokemuksia kartoitettiin kyselylomakkeella. Lisäksi perehdyttiin aihetta koskevaan kirjallisuutteen. Ammattistartti on uusi toimintamalli koulutusjärjestelmässä. Eri paikkakunnilla ja oppilaitoksissa haetaan vielä oikeaa ja toimivaa toimintamallia. Tällä hetkellä toimintamallit ovat vielä hyvin voimakkaasti sidoksissa ammattistarttiluokkaa vetävän opettajan persoonaan. Tärkeää olisikin, että kokeilujen avulla löydettäisiin useanlaisia ratkaisuja ja toimintamalleja koulutusyksiköihin ja päteviä opettajia näitä luokkia vetämään. Vaikka ohjaava ja valmentava koulutus ei varsinaisesti ole erityisopetusta, niin jo nyt käytäntö on osoittanut, että näihin ryhmiin valikoituu hyvin suuri joukko erityisen tuen tarpeessa olevia opiskelijoita. Kehittämishankkeen tarkoituksena on ollut asian esille nostaminen, olemassa oleviin käytäntöihin perehtyminen, asiaan liittyvän pohjatiedon hakeminen ja sellaisen toimintamallin löytäminen, joka sopisi OSAO:n Kaukovainion tekniikan yksikössä toteutettavaksi. Malli tulee ajan oloon muuttumaan ja kehittymään.