Esteetön verkkoympäristö motivoi ja tulee opiskelijaa : Englannin verkkokurssi ammatilliseen perustutkintoon
Venäläinen, Johanna (2007-08-11)
Venäläinen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-08-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196171101-3
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196171101-3
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa suunnittelin Savonlinnan ammatti- ja aikuisopiston ammatillisten perustutkintojen pakollisiin yhteisiin opintoihin kuuluvan englannin ENp1-kurssin (1 ov) toteutettavaksi verkossa siten, että erilaiselle oppijalle tarjoutuisi mahdollisimman esteetön pääsy verkkomateriaaliin. Kurssi on toteutettu Moodle-oppimisympäristöön, joka on internetissä oleva avoimen lähdekoodin oppimisalusta. Selvitysmenetelminä käytin kehittämishankkeessani kyselyä ja havainnointia. Hankkeen teoreettisena näkökulmina olivat verkko-oppiminen erilaisen oppijan oppimisen tukena ja mahdollistajana sekä saavutettavuus-ajattelu, jonka mukaan kaikilla pitäisi olla tasaveroiset mahdollisuudet päästä osalliseksi yhteiskunnan tarjoamista palveluista ja mahdollisuuksista. Hankkeen aikana tekemäni kyselyt osoittivat selvästi, että tietotekniikan ja tietoverkkojen hyödyntäminen englannin opetuksessa motivoi opiskelijoita opiskelemaan englantia. Hyödynsin oppimateriaalissa selkokielen periaatteita ja visuaalista tukea ja suunnittelin verkkototeutuksen materiaalin siten, että se motivoi erilaista oppijaa ja tukee hänen itseohjautuvuuttaan oppijana. Verkkokurssin avulla pyrin monipuolistamaan oppilaitokseni englannin opetusta tarjoamalla erilaisille oppijoille sekä heidän opettajilleen uuden vaihtoehdon perinteiselle opetukselle. Suunnittelin kurssin siten, että se soveltuu myös ammatillista perustutkintoa opiskeleville suoritettavaksi itsenäisesti verkossa. Kurssin toteutus onnistui hyvin ja kurssista tuli selkeä ja visuaalisesti motivoiva. Kurssilla on erilaisen oppijan estettömän kurssille pääsyn varmistamiseksi sekä kirjallisia että suullisia ohjeita, joiden avulla opiskelun pitäisi onnistua kurssilla ongelmitta. Erilaisten oppijoiden verkko-opiskelussa ohjaajan merkitys on kuitenkin erittäin tärkeä oppimateriaalin esteettömyyden ja saavutettavuuden varmistajana ja opiskelun kannustajana.