Erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen ohjaaminen
Tissari, Raija (2009-06-04)
Tissari, Raija
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2009-06-04
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264067799-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1264067799-0
Tiivistelmä
Koulutuksellisen tasa-arvon periaatteen mukaisesti kaikilla nuorilla olisi oltava mahdollisuus jatko-opintoihin peruskoulun jälkeen erilaisista oppimisen vaikeuksista huolimatta. Opiskelijoiden erityiset tarpeet on huomioitava opetuksen tavoitteissa ja järjestämisessä koulussa ja työpaikoilla. Ammatillisiin perustutkintoihin liittyy kiinteänä osana työpaikoilla oppiminen sekä ammattiosaamisen näytöt. Tämä asettaa haasteita niin opettajille kuin työpaikkaohjaajille. Haasteelliseksi tämän tekee se, että erityisen tuen tarve saattaa olla hyvin erilaista oppilaitoksessa ja työpaikalla. Opettajalla ja työpaikkaohjaajalla tulisi olla riittävästi tietoa opiskelijasta, jotta he voisivat ohjata ja tukea opiskelijaa, jolla on vaikeuksia oppimisessa. Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia ohjeistus opettajille sekä työpaikkaohjaajille niistä käytänteistä, joilla he voisivat entistä paremmin huomioida erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden työssäoppimisen suunnittelua ja toteutusta. Kehittämistyössä käsiteltiin kielellisiä vaikeuksia, matemaattisia oppimisvaikeuksia, hahmottamis- ja tarkkaavaisuushäiriöitä, mielenterveyden ongelmia sekä näkö- ja kuulovammoja lähinnä käytännön työn näkökulmasta eli siitä, miten nämä vaikeudet näkyvät työn oppimisessa. Kehittämishankkeen perustana oli Savon ammatti- ja aikuisopiston erityisopetuksen suunnitelma työssäoppimisen ja ammattiosaamisen näyttöjen osalta. Hankkeessa tuotettu materiaali viedään koulutuskuntayhtymän verkkosivuille.