Kokemuksia romanien koulutuksesta Ovet auki -projektissa
Turpeinen, Marika (2007)
Turpeinen, Marika
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-507
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-507
Tiivistelmä
Useat Pohjois-Pohjanmaan romanit ovat syrjäytyneet työelämästä ja koulutuksesta eri syiden, kuten yhteiskunnan muutosten myötä. Monet romaninuoret keskeyttävät vielä nykyäänkin peruskoulun tai se on suoritettu heikoin tiedoin ja taidoin. Tästä ovat seurauksena ammatillisen koulutuksen puuttuminen ja työkokemuksen puute. Merikosken ammatillisessa koulutuskeskuksessa Kasarmin alueen tiloissa toimii 'Ovet auki "projekti". Se kohdistuu Pohjois-Pohjanmaalla asuvalle romaniväestölle. Kehittämishankkeen tavoitteena on koota tietoa koulutuksesta vastaavan henkilökunnan kokemuksista työskentelystä kyseisessä projektissa. Kohderyhmän seitsemän henkilöä vastasi kyselylomakkeeseen. Lisäksi tietoja syvennettiin haastattelemalla kahta työntekijää. Työntekijät toivat esille mahdollisuuden oman ammattitaidon kehittymiseen Ovet auki - projektissa työskentelyn myötä. Useissa vastauksissa korostui työntekijöiden avoimuus uutta asiaa kohtaan. Vastaajat kokivat erittäin tärkeänä pienten ryhmien merkityksen romanien opetuksessa. Samaten henkilökohtaisella ohjauksella ja lähtötason määrityksellä oli suuri merkitys koulutuksessa. Haasteellisena koettiin romaniopiskelijoiden sitoutumisen ongelmat ja aikatauluissa pysymiseen liittyvät asiat. Ovet auki -projektin toiminta koettiin kyselyn perusteella yksimielisesti tarpeelliseksi. Many Roma in the Northern Ostrobothnia area have become marginalized fromthe working life and educational possibilities due to various reasons such as changes in the society. Many Roma youth drop out of primary school or finish it with poor knowledge and skills. This results in a lack of vocational education and work experience. The 'Open Doors' project operates at the Merikoski Vocational Training Centre, located at the old Oulu garrison area. The project is aimed at Roma people residing in the Northern Ostrobothnia area. The purpose of this development project is to gather information about the training personnel's experiences on working at the Open Doors project. The questionnaire was filled in by the seven persons of the target group. In addition to this, the information was broadened by interviewing two employees. The employees voiced the possibility of developing their own professional skills through working at the Open doors project. Several replies brought out the employees' openness towards new things. The respondents felt that small group sizes are highly significant in the teaching of the Roma. Similarly, personal guidance and determining the students' entrance level have a great significance in the training. The most challenging issues included the problems Roma youth have in committing and sticking to a time table. The operation of the Open doors project was unanimously estimated as highly useful.