Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Opetussuunnitelmauudistus puhdistuspalvelujen perustutkinnon ammatillisissa opinnoissa

Koponen, Jaana (2007)

 
Avaa tiedosto
TMP.objres.440.pdf (99.49Kt)
Lataukset: 


Koponen, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-449
Tiivistelmä
Savon koulutuskuntayhtymässä toteutettiin opetussuunnitelmauudistus syksyllä 2005 ja keväällä 2006. Muutos koski opetussuunnitelman lukuja 4 "Näyttötutkintojen perusteet" ja 6 "Opiskelijan arviointi". Muutokset tarkoittivat ammattiosaamisen näyttöjen käyttöönottamiseen liittyviä muutoksia tutkintokohtaisten opetussuunnitelmien ammatillisissa opinnoissa. Opetussuunnitelmaa uudistettiin puhdistuspalvelujen perustutkinnon siivousalan koulutusohjelman, toimitilahuoltajien opetussuunnitelman ammatillisiin opintoihin (90 ov). Kehittämishankkeessa tarkasteltiin valinnaisiin opintoihin kuuluvaa "Asiakkaan kohtaaminen ja avustaminen" ­opintokokonaisuutta. Keväällä 2006 kokeiltiin Savon ammatti ja aikuisopistossa Muuruveden yksikössä toimitilahuoltajapienryhmän kanssa kyseisen opintokokonaisuuden työtehtävien sopivuutta erityistätukea tarvitseville opiskelijoille. Ryhmässä oli 7 opiskelijaa. He olivat työssäoppimassa kahden viikon ajan. Työssäoppimispaikkoina olivat palvelukeskukset, päiväkoti ja toimintakeskus. Opiskelijat sijasivat vuoteita, avustivat vanhusten ja lasten ruokailuissa, pukemisessa, ulkoilussa sekä viriketoiminnassa. Kokemukset osoittivat, että erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat soveltuvat monenlaisiin asiakkaan kohtaamis ja avustamistehtäviin. Myönteisten kokemusten pohjalta suunnittelimme toimitilahuoltajien opetussuunnitelman valinnaisiin opintoihin "Vuorovaikutus ja viriketoiminta" (10 ov) ­opintokokonaisuuden. Uusittu opetussuunnitelma on ollut syksyllä 2006 aloittaneen pienryhmän käytössä. Ammattiosaamisen näyttöjä päästään kokeilemaan keväällä 2007. Kolmantena vuotena kokeillaan "Vuorovaikutus ja viriketoiminta" ­opintokokonaisuuden toimivuutta uudelle ryhmälle.
 
In autumn 2005 and spring 2006 an innovation of curriculum was carried out in Savo Consortium for Education. The changes concerned the chapters 4 "Requirements of Competencebased Qualifications" and 6 "Assessment of Student" of the curriculum. The changes dealt with the introducing the vocational skills demonstration in the vocational studies of qualification related curricula. The renewal of the curriculum concerned the vocational studies of Site Facilities Operatives (90 credit units). This qualification is a part of Vocational Qualification in Cleaning Services. Inthe development project was examined the module "Facing and Helping the Customer" that belongs to optional studies. In the spring 2006 the suitability of these tasks were tested with a small group of students who need special support. The testing took place in the Muuruvesi Unit of Savo Vocational College. There were 7 students in the group. They had a two weeks' onthejob learning period, when they worked in old people's homes, in a kindergarten and in a recreational centre for people with severe learning difficulties. The students made beds, assisted with feeding and dressing the elderly and children. In addition, they assisted in outdoor and recreational activities. The experiences showedthat the students needing special support are suitable for various tasks of encountering and assisting the customer. On the basis of positive experiences we planned a module called "Interaction and Recreational Activities" (10 credit units). It is an optional module of Site Facilities Operatives. The renewedcurriculum has been used by a small group of students who started in the autumn2006. The vocational skills demonstration of vocational skills will be tested in spring 2007. The suitability of "Interaction and Recreational Activities" will be tested by a new group in the third year.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste