Opetusmateriaalia selkokielellä?
Pasonen, Mikko (2006)
Pasonen, Mikko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-283
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-283
Tiivistelmä
Kehitystehtäväni lähtökohtana oli oman alan, rakennussuunnittelun, ammatillisen opetusmateriaalin soveltumattomuus erityiselle oppijalle käytetyn kielen vaikeuden vuoksi. Uuden sopivamman materiaalin tuottamiseksi lähestyin selkokieltä pragmaattisesta näkökulmasta tavoitteenani oppia selkokirjoittamista, tai ainakin helppokielisen tekstin kirjoittamista. Aluksi tutustutaan selkokielen ja sen määritelmien kehitykseen. Sen lisäksi esitellään käsitteet selkokuva ja - ilmaisu. Käsittelen hankkeessani myös selkokielen ja yleiskielen eroja. Merkittävimpänä erona on selkokielisen aineiston muokkaminen vastaamaan eri käyttäjäryhmien tarpeita. Helppolukuisen tekstin tuottamisen helpottamiseksi olen perehtynyt kielen ja luetun ymmärtämiseen vaikuttaviin seikkohin yleisellä tasolla. Kehittämishankkeeseen olen koonnut eri aikakausien ja eri kirjoittajien julkaisemia ohjeita selkokirjoittajiksi ryhtyville. Käsittelen selkokielen mikro- ja makrotason periaatteita, sidosteisuutta ja tematiikkaa yleisellä tasolla. Hankkeessa perehdyin myös selkokielen ulkoasulle asetettaviin vaatimuksiin; kirjainten valintaan, tekstin ja kirjan taittoon vaikuttaviin seikkohin sekä liehureunan ja tasareunan merkitykseen. Kehityshankkeeni teoriaosaa ei ole kirjoitettu selkokielisenä. This development project was based on the fact that the normal Finnishlanguage is too complicated for a special needs student in vocational education in the field of building design. Preliminary phase of this project was to study basics of simplified language from the various sources published recentlyin Finland. The practical goal was to learn to write learning material in simplified language, or alternatively easy-to-read text. The development of simplified language in Finland and internationally was studied. Grammar of simplified language is quite similar to normal Finnish, the most important difference is the adaptation of the text to meet the needs of the individual student. The microlevel (ie. word, sentence) and macrolevel (ie. text) principles and some thematics for simplified language were listed. Selection of font, typological principles of text, page and book were also explained. The benefits of text aligned left or justified were compared. The theory part of this development project nor this description was not written in simplified language.