dc.contributor.author | Kalliokoski, Anita | |
dc.date.accessioned | 2010-09-16T10:05:19Z | |
dc.date.available | 2010-09-16T10:05:19Z | |
dc.date.issued | 2008-05-30 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/19424 | |
dc.description.abstract | Kehittämishankkeena ammatilliseen erityisopettajankoulutukseen valmistin oppimateriaalia selkokielellä luonto - ja ympäristöalan perustutkinnon ekologian perusteiden opetukseen. Selkokieli on helposti ymmärrettävää kieltä. Sen rakennetta ja sisältöä on tietoisesti ja suunnitelmallisesti muokattu ottaen huomioon vastaanottajan kielelliset taidot. Tavoitteena on ollut tuottaa materiaalia, joka soveltuu oppimateriaaliksi opiskelijoille, joilla on lukemis- ja kirjoittamisvaikeus ja ongelmia luetun ymmärtämisessä. Oppimateriaalin laatimisen lähtökohtana oli Uudenmaan maaseutuopiston luonto - ja ympäristöalan perustutkinnon opetussuunnitelma. Selkokielen teoriaan ja kirjoittamisohjeisiin perehdyin kirjallisuuden avulla. Tutustuin myös selkokielellä kirjoitettuun tieto- ja kaunokirjallisuuteen. Laatimani selkokielisen oppimateriaalin perustana käytin aikaisemmin valmistamaani ja opetustyössä käyttämääni ekologian perusteiden kurssiin liittyvää aineistoa. Selkokielelle mukauttamisen yhteydessä tarkistin ja päivitin materiaalin asiasisällön. Valitsin materiaalista ydinosaamisalueet ja kirjoitin ne selkokielellä. Valmistamassani selkokielisessä oppimateriaalissa on vain tekstiosuus. Selkojulkaisuun kuuluvat myös asioita havainnollistavat kuvat. Tekijänoikeudellisista syistä en liitä lukion ekologian oppikirjoista löytämiäni erittäin havainnollisia kuvia tähän versioon. Oppimateriaali on kehittämishankkeen raporttiosan liitteenä. | fi |
dc.description.abstract | As a developmental project for a Vocational Special Needs Teacher I made a study material with easyto- read-text for ecological basic studies for Vocational Qualification in Natural and Environmental Protection. Simplified language is easy to understand. Its structure and content has been on purpose modified allowing for language skills of a receiver. My objective has been to produce useful study material for students having difficulties in reading, writing and reading comprehension. As the basis of making this study material has been a Curriculum for Vocational Qualification in Natural and Environmental Protection in Uudenmaan maaseutuopisto. I have familiarised myself with simplified language theory and writing norms by means of literature. I get to know simplified language by reading some non-fiction and fiction literature. As a base for easy-to-read-text study material I used my own material prepared earlier for a course of Ecology basics. While modifying I checked and updated subject contents. I chose and took core competences from this course and wrote then in easy-to-read-text (simplified language). Simplified language material I prepared, includes only a plain text. Clarifying pictures also belongs to a simplified language publication. Because of copyright reasons I decided not to include very clarifying pictures in this version I founded from ecology books for an upper secondary school level. Study material is as an annex with a report part of this project work. | en |
dc.format.extent | 148 KB, 61 s. | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.publisher | JAMK University of Applied Sciences | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal
use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.title | Ekologian peruskäsitteitä selkokielellä | fi |
dc.title.alternative | The key principles of Ecology in easy-to-read-text (simplified language) | fien |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | fi |
dc.subject.ysa | erilaiset oppijat | |
dc.subject.ysa | erityisopiskelijat | |
dc.subject.ysa | ekologia | |
dc.subject.ysa | oppimateriaali | |
dc.subject.ysa | oppimateriaali | |
dc.subject.ysa | opetusaineisto | |
dc.subject.ysa | kurssimuotoinen opetus | |
dc.subject.ysa | ammatillinen erityisopetus | |
dc.subject.ysa | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.ysa | selkokieli | |
dc.subject.ysa | ammatillinen koulutus | |
dc.subject.ysa | toisen asteen koulutus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jamk-1222250996-5 | |
dc.contributor.organization | Jyväskylän ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kasvatus- ja opetusala|sv=Pedagogiska området|en=Education| | |
dc.subject.discipline | Ammatillinen erityisopettajankoulutus | |