Koulukiusaaminen ammatillisessa oppilaitoksessakoulukiusaamisilmiön selvittäminen ammattiopisto Luovin Limingan yksikössä /
Laurila, Heikki. (2008-04-07)
Laurila, Heikki.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232953553-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232953553-2
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää koulukiusaamista erään ammatillisen erityisoppilaitoksen opiskelijoiden näkökulmasta. Työssä selvitettiin opiskelijoiden käsityksiä koulukiusaamisesta koulukiusaamisen syiden kiusaamisen ilmenemisen näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden kuvauksia kiusaajasta ja kiusatuista, kiusaamistilanteesta poistumisesta, omakohtaisia kiusaamiskokemuksia ja selvitettiin kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja oikeaa puuttumistapaa. Selvityksen perusteella oppilaitokselle laadittiin dokumentointilomake kiusaamis- ja väkivaltatilanteiden raportointiin. Selvityksen kohderyhmänä olivat pienen pohjoissuomalaisen erityisammattioppilaitoksen toisen asteen opiskelijat, joita oli tutkimuksessa mukana yhteensä 28. Heidän ikäjakaumansa oli 16 – 50 vuotta. Selvitystyön aineisto oli kerätty kyselylomakkeella ja kirjoitelmalla. Kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, johon vastaajalle oli jätetty tyhjä tila vastauksille. Laadullinen aineisto on analysoitu luokittelemalla vastaukset selvityslöydöittäin. Selvityslöytöjen mukaan koulukiusaaminen jakautui tyttöjen ja poikien osalta henkiseen ja fyysiseen kiusaamiseen. Vastaajien mielestä kummatkin sukupuolet käyttävät ensisijaisesti henkistä väkivaltaa, jota seuraa sitten fyysinen toiminta. Vastauksista käy olmi, että ensisijainen koulukiusaamisen syy on opiskelijan jonkinlainen erilaisuus, kuten lihavuus, arkuus, puhetapa tai oppimisvaikeus. Kiusaaja luonnehditaan itsetuho-ongelmaiseksi, sisimmässään heikoksi, huomionkipeäksi ja ”kovaksi jätkäksi”, joka on vielä muita isompi. Kiusaamistilanteesta opiskelijat poistuvat kävelemällä pois tai sitten jollakin muulla tavalla puolustautumalla. Yksi puolustautumistapa on yrittää pussata kiusaajaa. Kirjoitelmien perusteella kiusaaminen on heidän nykyisessä koulussaan jokapäiväinen ilmiö, jota henkilökunta harvoin huomaa. Lisäksi kiusaamisesta on vaikea puhua henkilökunnalle. Selvitystyön tulosten pohjalta oppilaitokselle on laadittu kehittämistyönä malleja koulukiusaamisen vähentämiseksi ja koulukiusaamistilanteiden varalle. Lisäksi kehittämistyönä oppilaitokselle on laadittu lomakemalli koulukiusaamis- ja väkivaltatilanteiden varalle.