Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koulukiusaaminen ammatillisessa oppilaitoksessakoulukiusaamisilmiön selvittäminen ammattiopisto Luovin Limingan yksikössä /

Laurila, Heikki. (2008-04-07)

 
Avaa tiedosto
jamk_1232953553_2.pdf (113.3Kt)
Lataukset: 


Laurila, Heikki.
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-04-07
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1232953553-2
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli selvittää koulukiusaamista erään ammatillisen erityisoppilaitoksen opiskelijoiden näkökulmasta. Työssä selvitettiin opiskelijoiden käsityksiä koulukiusaamisesta koulukiusaamisen syiden kiusaamisen ilmenemisen näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin opiskelijoiden kuvauksia kiusaajasta ja kiusatuista, kiusaamistilanteesta poistumisesta, omakohtaisia kiusaamiskokemuksia ja selvitettiin kiusaamisen ennaltaehkäisyä ja oikeaa puuttumistapaa. Selvityksen perusteella oppilaitokselle laadittiin dokumentointilomake kiusaamis- ja väkivaltatilanteiden raportointiin. Selvityksen kohderyhmänä olivat pienen pohjoissuomalaisen erityisammattioppilaitoksen toisen asteen opiskelijat, joita oli tutkimuksessa mukana yhteensä 28. Heidän ikäjakaumansa oli 16 – 50 vuotta. Selvitystyön aineisto oli kerätty kyselylomakkeella ja kirjoitelmalla. Kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä, johon vastaajalle oli jätetty tyhjä tila vastauksille. Laadullinen aineisto on analysoitu luokittelemalla vastaukset selvityslöydöittäin. Selvityslöytöjen mukaan koulukiusaaminen jakautui tyttöjen ja poikien osalta henkiseen ja fyysiseen kiusaamiseen. Vastaajien mielestä kummatkin sukupuolet käyttävät ensisijaisesti henkistä väkivaltaa, jota seuraa sitten fyysinen toiminta. Vastauksista käy olmi, että ensisijainen koulukiusaamisen syy on opiskelijan jonkinlainen erilaisuus, kuten lihavuus, arkuus, puhetapa tai oppimisvaikeus. Kiusaaja luonnehditaan itsetuho-ongelmaiseksi, sisimmässään heikoksi, huomionkipeäksi ja ”kovaksi jätkäksi”, joka on vielä muita isompi. Kiusaamistilanteesta opiskelijat poistuvat kävelemällä pois tai sitten jollakin muulla tavalla puolustautumalla. Yksi puolustautumistapa on yrittää pussata kiusaajaa. Kirjoitelmien perusteella kiusaaminen on heidän nykyisessä koulussaan jokapäiväinen ilmiö, jota henkilökunta harvoin huomaa. Lisäksi kiusaamisesta on vaikea puhua henkilökunnalle. Selvitystyön tulosten pohjalta oppilaitokselle on laadittu kehittämistyönä malleja koulukiusaamisen vähentämiseksi ja koulukiusaamistilanteiden varalle. Lisäksi kehittämistyönä oppilaitokselle on laadittu lomakemalli koulukiusaamis- ja väkivaltatilanteiden varalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste