Visiotyöskentely opiskelijan motivointikeinona valmistavassa ja ohjaavassa koulutuksessa
Arola, Terttu (2007-11-08)
Arola, Terttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-11-08
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196763045-8
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196763045-8
Tiivistelmä
Tekemällä oppimisen teemat ovat olleet pinnalla opettajankoulutuksessa jo pari vuosikymmentä, mutta käytännössä toteutettuja projekteja ja reflektoivaa keskustelua aiheesta ei ole julkisuudessa laajemmin esiintynyt. Kehittämishankeraporttini käsittelee toiminnallisen ja tekemällä oppimisen eri osa- alueiden yhdistämistä kokonaisvaltaisiksi oppimisprojekteiksi. Annoin tälle opetusmenetelmälle nimeksi ”Visiotyöskentely”. Kahdeksan vuoden aikana toimiessani opettajana eri ammattioppilaitoksissa toteutin Visiotyöskentelyä lukuisia kertoja. Olen havainnut, että Visiotyöskentelyllä autetaan opiskelijoita löytämään oma oppimistyylinsä ja luovuus toteuttaa itseään. Tärkeänä tehtävänä on myös ohjata opiskelijaa luomaan ja saavuttamaan itsenäisiä tavoitteita opiskelussaan. Visiotyöskentely laajentaa perinteisiä luokkaopetuksen menetelmiä ja antaa opiskelijoille mahdollisuudet käyttää itselleen parhaiten sopivia oppimistyylejä (learning styles). Erityisesti erityisopetuksessa on suuri tarve kehittää perinteistä luokkaopetusta. Visiotyöskentely auttaa opettajaa luomaan uusia oppimisen elementtejä ja ottamaan huomioon opiskelijoiden tarpeet. Opettajalla on mahdollisuus tuoda ”persoonansa peliin” ja samalla avata toiminta- alusta luovalle ajattelulle ja tekemiselle. Tämän kaltainen projektityöskentely on kokonaisvaltaista toimintaa, joka huomioi eri oppimistavat. Oppimisympäristöjen vaikutus positiiviseksi koettuun oppimistapahtumaan on oleellinen. Esitän myös kaksi eri ammattioppilaitoksissa toteuttamaani onnistunutta projektia. Näin haluan esimerkillä kannustaa opettajia ja ohjaajia, jotka haluavat omassa työssään yhdistää opetusaineita/ kursseja kokonaisuuksiksi.