Oppimaan saattaminen - erityisopiskelijoiden oppimisen edistäminen ja tukeminen
Nakkila, Pirkko (2006)
Nakkila, Pirkko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-368
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää opettajille erityisopetuksen toimintamalli, josta saa tietoa siitä miten toimitaan erityistä tukea tarvitsevien opiskelijan kanssa. Tavoitteena oli selvittää oppilaitoksessa vallitsevia toteutustapoja, ja edistää hyvien käytänteiden leviämistä Marata yksikössä. Kehittämishankkeen tueksi toteutin haastattelun Maratan erityisopetuksesta vastaavalle ja laadin kyselyn koulutusalan opettajille. Kyselyyn osallistui 13 opettajaa. Luokittelin opettajat kahteen ryhmään; ammattiaineiden opettajat ja yleisaineiden opettajat. Luokittelu osoittautui hyväksi keinoksi, sillä ryhmien vastausten välillä ilmeni suuria eroja suhtautumisessa erityisopiskelijoihin. Kehittämishankkeeni osoitti, että erityisopetukseen suhtautumisessa on parannettavaa. Useat opettajat eivät tiedä ketkä opiskelijat ovat nimetty erityisopiskelijoiksi, eivätkä tästä syystä toteuta niitä tukipalveluja, jotka tukevat opiskelijoiden oppimista. Mielenkiintoista oli havaita miten ainekohtaisesti opettajat kyselyyn vastasivat. Opiskelijoiden oppimaan saattamisessa, sekä oppimisen edistämisessä ja tukemisessa on paljon tehtävää ja kehitettävää. The purpose of this development project was to create a guide of special needs education from which teachers can gain information on how to interact with students needing special education. My aim was to map current practices in the schooland to spread the use of good teaching practices in Marata unit. In support of the development project I interviewed the leading special needs education teacher in Marata and composed a poll for the teachers of educational field. Thirteen teachers participated in the poll. I categorized the teachers into two groups, teachers of vocational studies and teachers of general studies. This turned out to be a useful method as there were great differences in the groups in regards toattitudes towads special needs students. My development project showed that there is much to improve in attitudes towards special needs education. Many teachers don't know which pupils are in need of special needs education and for that reason do not implement supportive measures supporting the student's learning process. It was interesting to discover how much the subject the teacher tought affected the answers in the poll. There is much to do and improve in initiating, advancing and supporting the learning of students.